Development and Demonstration of the Effectiveness of the Learning Scheme "SUKETORE: Scale Training" Utilizing Virtual Reality
Project/Area Number |
16K16332
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Okayama University of Science (2017-2019) Kushiro National College of Technology (2016) |
Principal Investigator |
MABUCHI Daiu 岡山理科大学, 工学部, 講師 (50757458)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | VR / スケール感 / 設計教育 / 建築 / デザイン / 被験者実験 / ヘッドマウントディスプレイ / 寸法感 / 没入型仮想環境 / 仮想環境 / 教育 / 建築教育 / 建築計画 / 建築設計 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I developed a VR-based scale learning scheme "SUKETORE: Scale Training" as two types of schemes, "Quantity" and "Quality". The former is a method of learning in which visitors guess the size of space while experiencing 20 life-size spaces (10 indoor spaces and 10 outdoor spaces) in VR. The latter is a method of learning in which visitors learn about three-dimensional feelings while experiencing them on a life-size scale about the masterpiece of modern architecture, Villa Savoye, which is reproduced in VR. Also, a comparison of the learners' perceptions of SUKETORE before and after the implementation of SUKETORE revealed that SUKETORE improved the accuracy of eye measurement in real space and the sense of three-dimensional composition.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
設計教育において、スケール感の習得は重要とされてきた。しかしながら、その教育環境には、これまで大きな変革はなかった。一方で、一部の設計教育では、VRを導入する動きが見られる。しかしながら、これまでにスケール感教育を目的としてVRが導入されたことはなかった。 本研究では、検証実験により一定の効果が認められた、これまでにないスケール感学習スキームを開発することに成功した。この成果は、既成の設計教育に一石を投じる可能性がある。特に、図面や模型によるスケール感教育の限界を、VRにより突破できている点の意義は大きい。本研究には、より正確な空間認識ができる設計者やデザイナーの育成への寄与が期待される。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)