• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Educational and Therapeutic Structural Aspect of Outdoor Educational programs

Research Project

Project/Area Number 16K16489
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

WATANABE Hitoshi  筑波大学, 体育系, 助教 (70375476)

Research Collaborator SAKATANI mitsuru  
TOUKAIRIN takeshi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords野外教育 / 自然体験活動 / 構造 / 冒険教育プログラム / 組織キャンプ / 自然体験プログラム / キャンプ / 教育学 / 臨床心理学
Outline of Final Research Achievements

This study concerned educational and therapeutic structural aspect of outdoor educational programs. The sub-purpose of this study was to carry out the organized camp etc. and to investigate effects on the self-enhancement of the participants.
The following results were obtained: 1) The self-enhancement of participants showed the significant progress. 2) According to qualitative analysis, most of participants were able to give positive meaning to their experience but a few of them recognized negative feel for their experience. 3) Regarding educational and therapeutic structural aspect of outdoor educational programs, the feature was organized by compared with functional relative programs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義や社会的意義は、まずは何より、我が国の青少年教育としての野外教育プログラム実践に関して、その後押しとなるエビデンスの蓄積となったことであろう。また、野外教育プログラムの個別性への影響の違いを明らかにし、個々の特性等に配慮した指導の重要性を指摘し、このような質的アプローチの研究の重要性を示したことである。さらに、野外教育プログラムの教育・治療的構造について、機能的類縁プログラムの比較検討から理論的な整理を行い、「野外教育の全体像」を解明する一つの布石となったことである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 組織キャンプのプログラム効果-南会津チャレンジキャンプの実践を事例として-2019

    • Author(s)
      坂谷充、渡邉仁、福富優、佐藤冬果
    • Journal Title

      キャンプ研究

      Volume: 22 Pages: 19-25

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 機能的類縁プログラムを基軸とした野外教育プログラムの教育・治療構造の検討2018

    • Author(s)
      渡邉仁
    • Organizer
      日本野外教育学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 参加児童生徒のもつ組織キャンプ経験の自伝的記憶-自伝的推論に着目して-2018

    • Author(s)
      谷中理矩、佐藤冬果、渡邉仁
    • Organizer
      第22回日本キャンプミーティング
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 野外活動プログラムがチームの組織力(チームビルディング)向上に与える影響の検討-関東リーグ1部昇格を目指すR大学サッカー部を事例として-2018

    • Author(s)
      東海林毅、渡邉仁、飯田義明、佐々木亮太
    • Organizer
      日本フットボール学会第16回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 野外教育学研究法2018

    • Author(s)
      永吉宏英、渡邉仁、他27名
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      杏林書院
    • ISBN
      9784764415928
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi