• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Curriculum of the Long Jump and the High Jump in Elementary School and Junior High School

Research Project

Project/Area Number 16K16490
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

FUJITA Ikuro  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (90608027)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsカリキュラム構成 / 走り幅跳び / 走り高跳び / 運動組み合わせ / 学習の順序性 / 助走リズム / 陸上運動・競技 / 発達段階 / 跳躍系種目
Outline of Final Research Achievements

In this study, the focus of skill learning on long jump and high jump was "combination of running and jumping". We verified about the result of the learning on the rhythm of approach run. The learning emphasizing the last 3 steps of the rhythm up caused "inefficient takeoff" in the long jump.
There is a problem of learning order of long jump and high jump. In this study, subjects learned long jump after learning high jump. But a deep backward posture in high jump promoted "inefficient takeoff" in long jump. When emphasizing the last 3 steps of the rhythm up, it is better to learn high jump after learning long jump.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題では,中学校体育授業において,生徒たちの走り幅跳びおよび走り高跳びの跳躍動作をバイオメカニクス的手法によって詳細に検証した。このような実証的なデータから跳躍系種目(走り幅跳びおよび走り高跳び)の学習の順序性について提案することができたため,ラスト3歩のリズムアップを強調する場合,遠くへ跳ぶ運動から高く跳ぶ運動へと学習を展開することが望ましいとする本研究の研究成果は,今後の陸上運動系領域の学習指導の充実に広く寄与するものと思われる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] インサイドキックの技能習得に向けた教材・教具の開発―体育授業におけるサッカーの学習指導に向けた基礎的研究―2019

    • Author(s)
      藤田育郎・原科郁希
    • Journal Title

      長野体育学研究

      Volume: 25 Pages: 21-29

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 跳躍種目における助走リズムの学習指導に関する検討:走り幅跳びおよび走り高跳びのキネマティクス分析による比較を通して2018

    • Author(s)
      吉田陽平・藤田育郎・結城匡啓
    • Journal Title

      スポーツ教育学研究

      Volume: 38-1

    • NAID

      130007481343

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Three-dimensional motion analysis of high jump performance in junior high school students with consideration of training optimization2017

    • Author(s)
      吉田陽平・藤田育郎
    • Journal Title

      Taiikugaku kenkyu (Japan Journal of Physical Education, Health and Sport Sciences)

      Volume: 62 Issue: 2 Pages: 723-737

    • DOI

      10.5432/jjpehss.16047

    • NAID

      130006253049

    • ISSN
      0484-6710, 1881-7718
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スマッシュ技能の習得に向けた教材・教具の開発 : 体育授業におけるバドミントンの学習指導に向けた基礎的研究2017

    • Author(s)
      鈴木海平・藤田育郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 135-144

    • NAID

      120007100892

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中学校段階における走り幅跳びの学習指導に関する検討 : 跳躍動作のキネマティクス分析を通して2017

    • Author(s)
      吉田陽平・中曽根佑哉・井出大樹・藤田育郎
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 10 Pages: 145-156

    • NAID

      120007100893

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 運動学習の促進に向けた「指導言語」の有用性に関する積極的体験:教員養成段階の実技演習における事例的検討2017

    • Author(s)
      岩田靖・藤田育郎
    • Journal Title

      長野体育学研究

      Volume: 23 Pages: 19-29

    • NAID

      120007099427

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 体育授業における「指導ことば」に対する視点の育成2017

    • Author(s)
      藤田育郎・高山幸一
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究論集

      Volume: 42 Pages: 1-4

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 跳躍種目における助走リズムの学習指導に関する検討2016

    • Author(s)
      吉田陽平・藤田育郎
    • Organizer
      日本スポーツ教育学会第36回大会
    • Place of Presentation
      和歌山大学
    • Year and Date
      2016-10-30
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校段階における走り幅跳びの学習指導に関する検討2016

    • Author(s)
      藤田育郎・吉田陽平
    • Organizer
      日本体育学会第67回大会
    • Place of Presentation
      大阪体育大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi