• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and verification of a training program of bimanual coordination skills for preschoolers

Research Project

Project/Area Number 16K16503
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionKacho Junior College (2020-2022)
Osaka Seikei College (2016-2019)

Principal Investigator

Shibuya Ikuko  華頂短期大学, 幼児教育学科, 准教授 (80616938)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords両手協調 / 手指運動 / 不器用さ / 訓練プログラム / 道具操作 / 幼児 / 実行機能 / 手指運動の不器用さ / 微細運動 / 子ども / 協調運動 / 非利き手
Outline of Final Research Achievements

The objective of this study was to develop a training program targeting preschoolers exhibiting manual clumsiness, aiming to enhance their bimanual coordination skills through the acquisition of effective strategies. To elucidate the cognitive and kinematic factors influencing bimanual coordination, the relationship between bimanual performance and executive function was investigated in 5-year-old children. Additionally, the adjustment process of both hands was quantified using motion analysis software. Building upon these findings, a training program was devised to stabilize the upper extremities using external aids and foster an awareness of bimanual coordination by encouraging anticipation of hand movements. Subsequently, the program's effectiveness was assessed. The results demonstrated that immobilization of the upper extremities and restraining finger movements with external assistance significantly improved the accuracy of bimanual coordination.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、手指運動の不器用さが生じるメカニズムの一端を解明した点にある。より具体的には、就学前の年長児を対象として、両手協調のパフォーマンスに影響を与える認知的・技能的要因を明らかにした。また、その結果に基づいた訓練プログラムが、両手協調のパフォーマンスを高める効果を持つことを実証した。この点も本研究の大きな特徴である。手指運動の不器用さは、日常生活から学業に至るまで広範囲に影響を及ぼす、発達上のリスクである。本研究によって、手指運動の不器用さを克服するための具体的な提案ができるようになったことは、社会的に大きな意義があるといえる。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2023 2022 2021 2020 2016

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 幼児の道具操作にあらわれる手指運動スキルの発達2023

    • Author(s)
      渋谷郁子
    • Journal Title

      京都華頂大学・華頂短期大学研究紀要

      Volume: 67 Pages: 1-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 幼児の道具操作における速さ・正確さと両手協調方略との関連2021

    • Author(s)
      渋谷郁子
    • Journal Title

      京都華頂大学・華頂短期大学研究紀要

      Volume: 66 Pages: 23-27

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 手先の不器用さのある子どもに両手協調の方略を伝えるための支援法開発の試み―手の動きを抑制することの効果―2023

    • Author(s)
      渋谷郁子
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 就学前児の道具操作の速さ・正確さに関連する両手の調節過程ー動作解析ソフトウェアを用いた計量化の試みー2022

    • Author(s)
      渋谷郁子
    • Organizer
      日本発達心理学会 第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 両手協調を要する道具操作の速さ・正確さに関連する技能的要因2021

    • Author(s)
      渋谷郁子
    • Organizer
      日本心理学会 第85回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 就学前児の道具操作と実行機能との関連2020

    • Author(s)
      渋谷郁子
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育現場における子どもの不器用さの実態と支援の可能性:3年間の縦断調査の結果から2016

    • Author(s)
      渋谷郁子・笹井久嗣・少徳仁
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 知的障害・発達障害における「行為」の心理学2020

    • Author(s)
      國分 充、平田 正吾
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571121425
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi