• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Scopes and Methods of Music Theory and Analysis in America Since the Latter Half of the 20th Century: A Case Study of Academic Cultures

Research Project

Project/Area Number 16K16718
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Aesthetics and studies on art
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

Nishida Hiroko  九州大学, 芸術工学研究院, 助教 (30545108)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsシェンカー理論 / ネオ・リーマン理論 / ハインリヒ・シェンカー / フーゴー・リーマン / 音楽理論 / 音楽分析 / 演奏研究 / 和声理論 / リーマン / ネオ・リーマン / アメリカ音楽理論 / 理論と分析 / 理論と演奏 / 演奏分析 / 音楽民族学 / 方法論 / 芸術諸学 / 音楽学 / アメリカ
Outline of Final Research Achievements

This study focused on the academic culture of music theory and analysis in America since the latter half of the 20th century. It revealed the recent music-theoretical tendencies, especially the relationship between theoretical-analytic studies and performance studies, and the relationship among several music theories, and attempted contextualization of them.
First, which kinds of methodological difference and affinity Schenkerian theory and Neo-Riemannian theory had, and their theoretical compatibility were investigated. Second, the differences of views on the harmony, the tonality, and the analytic methods among Riemann and Neo-Riemannian scholars in several generations were examined to historicize the Neo-Riemannian theory. Third, translations and books on the representative theories of harmony including Schenker's and Riemann's was published every year.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

音楽作品の特徴を知るための分析方法は、音楽ジャンルやスタイルに応じて複数あり、分析目的に応じて適切な方法や理論が選ばれるべきである。このような前提に基づき、本研究は、20世紀後半以降、音楽理論や分析の中心地となっているアメリカにおける最新の理論動向を対象とした。まず全体的な傾向を把握した上で、メジャーな理論や分析方法にいかなる特徴があり、複数の理論同士がいかなる関係にあるのかを明らかにした。これにより、普遍的であると思われがちな方法そのものが相対化され、それ以前の理論との関係を含めて歴史化されるに至った。さらに、当該学術文化における近年の傾向を作り上げている思想的背景も可視化された。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (4 results)

  • [Int'l Joint Research] The Chinese University of Hong Kong(香港)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] The Chinese University of Hong Kong(香港)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] ネオ・リーマン理論とシェンカー理論――解釈と方法をめぐって2017

    • Author(s)
      西田紘子
    • Journal Title

      美学

      Volume: 250 Pages: 121-132

    • NAID

      130007387457

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ネオ・リーマン理論のリーマン受容にみる概念変容――「進行/転換」と「PLR変形」を中心に2018

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会第69回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 1970年代以降のハリウッド映画音楽の楽曲分析――ネオ・リーマン理論を用いて2018

    • Author(s)
      上江田博史・西田紘子
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部 第42回(通算393回)例会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Questioning Theoretical Robustness: Quasi-Integration of Neo-Riemannian and Schenkerian Theories2017

    • Author(s)
      Hiroko NISHIDA
    • Organizer
      The 9th European Music Analysis Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Playing with Metaphors: A Cross-cultural Study of String Quartet Rehearsal Communication in Hong Kong and Japan2017

    • Author(s)
      Suyin MAK, Hiroko NISHIDA, Daisuke YOKOMORI
    • Organizer
      Society for Ethnomusicology 62nd Annual Meeting
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 変形理論とシェンカー理論――解釈と方法の優位性について2016

    • Author(s)
      西田紘子
    • Organizer
      美学会2016年度全国大会
    • Place of Presentation
      同志社大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Staging musical structure: methodological interactions between music theory and ethnomusicology in rehearsal analysis2016

    • Author(s)
      Su Yin Mak、西田紘子(翻訳)、岡千世(通訳)
    • Organizer
      日本音楽学会西日本支部例会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ハーモニー探究の歴史――思想としての和声理論2019

    • Author(s)
      西田紘子・安川智子編著、大愛崇晴・関本菜穂子・日比美和子著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276102545
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] ハインリヒ・シェンカーの音楽思想――楽曲分析を超えて2018

    • Author(s)
      西田紘子
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      九大出版会
    • ISBN
      9784798502366
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] フーガとソナタ――音楽の2つの文化2017

    • Author(s)
      アウグスト・ハルム著、西田紘子・堀朋平訳
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276105553
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新版 モーツァルト 演奏法と解釈2016

    • Author(s)
      エファ・バドゥーラ=スコダ, パウル・バドゥーラ=スコダ、今井顕(監訳)、堀朋平・西田紘子(訳)
    • Total Pages
      672
    • Publisher
      音楽之友社
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-02-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi