• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Painting as Family Business and the Modern Concept of the Artist: The Ghirlandaio Workshop and Other Renaissance Cases

Research Project

Project/Area Number 16K16735
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Fine art history
Research InstitutionKobe College (2017-2018)
Keisen University (2016)

Principal Investigator

Ito Takuma  神戸女学院大学, 文学部, 准教授 (80610823)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsイタリア・ルネサンス / ギルランダイオ / フィレンツェ美術 / 芸術家工房 / 美術批評史 / ヴァザーリ『美術家列伝』 / ルネサンス美術 / 工房 / 美術批評 / ジョルジョ・ヴァザーリ / 美術家列伝 / ラファエロ / ドメニコ・ギルランダイオ / ダヴィデ・ギルランダイオ / ベネデット・ギルランダイオ / イタリア美術 / 北方絵画との交流 / 美術史 / イタリア・ルネサンス美術 / 芸術家像 / 工房制作
Outline of Final Research Achievements

This research project aimed to clarify the relationship between the emergence of the modern concepts of art and artists and the traditional workshop practice in Renaissance Italy, especially that of the family-run workshops. For this purpose the workshop of Domenico Ghirlandaio was studied in detail. The activities of the painters involved in the workshop and how they were described in the later historiography were analyzed. Results have successfully identified some essential aspects in the formation of the modern artistic concepts.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の社会における「芸術」や「芸術家」という概念は、決して自明のものではなく、歴史的な経緯のなかで形作られてきたものである。現在までその存在が広く知られている芸術家の多くがルネサンス以降の芸術家たちであることからもわかるように、イタリア・ルネサンスをそのひとつのターニング・ポイントとしてあげることができる。この過渡期にあって、中世以降引き継がれてきた職人としての制作者の立場が、いかにして近代的な「芸術家」としてのものに変化していくのかを検証することで、現代社会における芸術の概念をより明確に理解できるようになる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2018 2017 2016

All Journal Article (1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] ギルランダイオ兄弟とその工房をめぐる言説と実態:ジョルジョ・ヴァザーリ『美術家列伝』の記述の検討を中心に2018

    • Author(s)
      伊藤拓真
    • Journal Title

      地中海学研究

      Volume: 61

    • NAID

      40021721391

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 古典の形成:チッタ・ディ・カステッロ時代のラファエロ2018

    • Author(s)
      伊藤拓真
    • Organizer
      名古屋大学人文学研究科附属人類文化遺産テクスト学研究センター主催シンポジウム「西洋美術史における〈古典〉と〈古典主義〉」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Ghirlandaio Brothers Reconsidered: Benedetto Ghirlandaio and the Master of the Saint Louis Madonna2018

    • Author(s)
      Takuma Ito
    • Organizer
      Courtauld Institute of Art (London), Invited seminar
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ダヴィデおよびベネデット・ギルランダイオの画歴と「セントルイスの画家」の同定2017

    • Author(s)
      伊藤拓真
    • Organizer
      第70回美術史学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Presentation] ギルランダイオ工房のイメージと実態:15世紀フィレンツェの芸術家工房2017

    • Author(s)
      伊藤拓真
    • Organizer
      イタリア言語・文化研究会150回記念例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] In the Shadow of Domenico: The Workshop Practice of the Ghirlandaio Brothers2016

    • Author(s)
      Takuma Ito
    • Organizer
      34th World Congress of Art History, Beijing - Terms, Comite International d’Histoire de l’Art (CIHA)
    • Place of Presentation
      Central Academy of Fine Arts - Peking University
    • Year and Date
      2016-09-15
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 「古典主義」再考(出版準備中)2020

    • Author(s)
      木俣元一/松井裕美編(共著)、担当:伊藤拓真「ルネサンス期の古典概念とラファエロ初期様式の形成:「オッディ祭壇画」におけるペルジーノ、ピントリッキオとの関係とヴァザーリ『美術家列伝』の記述」
    • Publisher
      中央公論美術出版
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] Proceedings of 34th World Congress of Art History, Beijing - Terms2017

    • Author(s)
      未定
    • Publisher
      未定
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi