• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The choice of demonstraive forms and coordination of the addressee's attention in the process of the establishment of joint attention

Research Project

Project/Area Number 16K16816
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Linguistics
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Hirata Miki  秋田大学, 国際交流センター, 助教 (50734919)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords語用論 / 認知言語学 / 直示 / 指示詞 / 共同注意 / 照応 / 相互行為 / 会話分析
Outline of Final Research Achievements

Referential practice where participants refer to a referent using surrounding physical information has been well investigated along with the development of analytical technologies and theoretical frameworks for analysis of interaction. In performing referential practice, the most frequently-used and important linguistic expression is the demonstrative. In recent studies, it is assumed that the most basic function of demonstratives is to coordinate the joint attentional focus for communication. In a related vein, this study analyzed the use of Japanese demonstratives in the process of establishing joint attention between interlocutors in spontaneous interaction. Specifically, I focused on the role the qualitative features of demonstratives play in this process and show how speakers select them in order to minimize imposition on addressees based on the status of their attention.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、相互行為場面に根ざした新たな日本語指示詞の意味論的・語用論分析を提示した。その意義は以下の3点である。1つ目に、自然談話データを用いることで、これまでの内省に基づく研究が想定しえなかった指示詞使用の実態を明らかにした。2つ目は、理論言語学と会話分析・相互行為研究の2つの分野にまたがる指示詞研究を行ったことで、両分野の相互交流を促進した。最後に、近年、共同注意場面は人のコミュニケーションを扱うすべての分野で注目を集めており、言語の起源及び文化的進化を考える上でも重要な社会的行動だとさている。本研究は、共同注意場面の研究に欠かせない指示詞について、実際の使用に基づく重要な知見を示した。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 「注釈挿入」における復帰時の照応表現の選択2017

    • Author(s)
      平田未季・舩橋瑞貴
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 17 Pages: 38-47

    • NAID

      40021213880

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 共同注意確立過程における話し手による指示詞の質的素性の選択2017

    • Author(s)
      平田未季
    • Journal Title

      語用論研究

      Volume: 18 Pages: 28-47

    • NAID

      40021152982

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The addressee’s attention and addressee-anchored proximity: The semantics of the Japanese demonstrative middle term so-.2017

    • Author(s)
      平田未季
    • Journal Title

      秋田大学国際交流センター紀要

      Volume: 6 Pages: 1-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 共同注意確立活動におけるア系の有標性―会話分析の手法を用いた指示詞分析の一例―2016

    • Author(s)
      平田未季・山本真理
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 16 Pages: 228-240

    • NAID

      40021086657

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 相互行為場面の研究で用いられる指示詞の記述―分野間の交流を目指して2018

    • Author(s)
      平田 未季
    • Organizer
      日本語用論学会第21回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「注釈挿入」における復帰時の照応表現の選択2016

    • Author(s)
      平田未季・舩橋瑞貴
    • Organizer
      日本認知言語学会第17回大会
    • Place of Presentation
      明治大学
    • Year and Date
      2016-09-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 日本語学習者と日本語母語話者の口頭発表における言語形 式以外のリソース使用―「注釈挿入」を取り入れた授業実践をもとに―2017

    • Author(s)
      舩橋瑞貴・平田未季
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784894767782
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi