• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A usage-based approach to the use and acquisition of lexicon and grammatical constructions

Research Project

Project/Area Number 16K16821
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Linguistics
Research InstitutionMeiji Gakuin University (2018-2019)
Tokyo University of Foreign Studies (2016-2017)

Principal Investigator

Suzuki Yoko  明治学院大学, 教養教育センター, 講師 (10735848)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords使用基盤モデル / 語彙習得 / 談話 / 動詞 / 構文 / 話しことば / 用法基盤モデル / コーパス / 言語習得 / 構文理論 / 動詞の習得 / 談話研究 / 話し言葉の言語学
Outline of Final Research Achievements

From a usage-based approach, this study has explored the process of children’s learning of lexical and syntactic knowledge of verbs. Analyzing spontaneous speech data of children and their caregivers, I examined the frequency of verb forms in the data and described the process of development for each verb. The study also includes the analysis of children’s overextension errors and the discussion of how the development of lexical and syntactic knowledge are interacted. The data shows that verb forms have an asymmetrical distribution, and that the distribution is significant in the process of children’s language development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

使用基盤アプローチによる言語習得理論では、特定の語彙に特化した構文の習得プロセスについては多くの研究が成されているものの、抽象的統語構文をどのようにして一般化・抽象化していくのかについては研究が不足している状況にある。本研究が取り組む課題はまさに後者と一致するものである。また、動詞の使用や習得に関する研究は、私たちが事態をどのように捉え、概念化・形式化するかという問題と深く関わるテーマであり、本研究は理論言語学における事態把握についての議論をより発展させることを目指すものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 子どもの自動詞と他動詞の誤用に関する考察 ―「あく」「あける」を例に―2020

    • Author(s)
      鈴木 陽子
    • Journal Title

      日本エドワード・サピア協会研究年報

      Volume: 34

    • NAID

      40022505945

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 「語彙と文法の習得―話しことばにおける動詞の使用―」2018

    • Author(s)
      鈴木陽子
    • Organizer
      明治学院大学教養教育センター付属研究所第4回研究報告会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 話しことばにおける自動詞と他動詞の使用ー親子談話の分析ー2017

    • Author(s)
      鈴木 陽子
    • Organizer
      『外国語と日本語との対照言語学的研究』第23回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi