• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Studies of Syntactic Theory on Nominative Case Marking of the Subject in First Language Acquisition: From the Kumamoto Dialect in Japanese

Research Project

Project/Area Number 16K16826
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Linguistics
Research InstitutionKyushu University

Principal Investigator

DANSAKO Masahiko  九州大学, 人文科学研究院, 専門研究員 (50581534)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords言語獲得 / 生成文法理論 / 主語 / パラメータ / 格標識 / 語順 / 談話的要因 / 右方転移 / 生成文法 / 誤用 / 中立叙述 / 総記 / 格 / 統語論 / 言語学
Outline of Final Research Achievements

Based on the fact that morphological marking of nominative case differs between the standard Japanese and Kumamoto dialect according to topic/focus interpretation, this study proposes “A parameter on morphological realization of nominative case in Japanese” and conducts its theoretical verification. As a result, two important findings are shown: (i) Erroneous genitive subject in child grammar realizes regardless of the discourse factors such as neutral description and exhaustive listing. (ii) Erroneous genitive subjects are not attested in non-canonical (O)VS order in contrast to canonical S(O)V order. This leads to the conclusion that adult-like sentence structure with full TP projection activates in child Japanese only if the subject moves higher than the TP projection. The theoretical consequence of this study is that movement as the syntactic operation drives the licensing of nominative case.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、従来検討されてこなかった幼児の属格主語の誤用を談話上の要因から捉え直したこと、および、語順により誤用が発現しなくなることを明らかにしたことにある。特に、後者の点は、語順が幼児の文産出に影響を与えていることを示唆しており、幼児文法が備えている統語的特性は文によって変容する可能性がある。また、本研究の社会的意義は、語順が言語運用に影響を与えるメカニズムを言語獲得の観点から示すことで、言語発達遅滞児、失語症者、日本語学習者に対する支援に繋がりうることである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Subject Case Marking and Right Dislocation in Child Japanese2020

    • Author(s)
      Masahiko, Dansako
    • Journal Title

      English Linguistics

      Volume: 36-2 Pages: 214-226

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クラウドソーシングを利用した第二言語習得研究:韓国語を母語とする日本語学習者の統語的複合動詞の産出に注目して2019

    • Author(s)
      團迫雅彦・木戸康人・一瀬陽子
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 136 Pages: 23-34

    • NAID

      40022197922

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本人英語学習者による結果構文の習得―複合パラメータとの関係性を手掛かりに―2019

    • Author(s)
      木戸康人・團迫雅彦・一瀬陽子
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター紀要 外国語編

      Volume: 10 Pages: 23-44

    • NAID

      40022047752

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語の母語獲得過程における助動詞 do の一致: パラメータの連動という観点から2018

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Journal Title

      Studies in English Literature: Regional Branches Combined Issue

      Volume: 11 Issue: 0 Pages: 343-356

    • DOI

      10.20759/elsjregional.11.0_343

    • NAID

      130007592490

    • ISSN
      1883-7115, 2424-2446
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 第二言語習得研究におけるクラウドソーシング利用の可能性についての考察2018

    • Author(s)
      一瀬陽子・團迫雅彦・木戸康人
    • Journal Title

      比較文化研究

      Volume: 132 Pages: 1-12

    • NAID

      40021705568

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本語学習者の中間言語ー韓国人日本語学習者による統語的複合動詞の習得の観点からー2018

    • Author(s)
      木戸康人・團迫雅彦・一瀬陽子
    • Journal Title

      近畿大学教養・外国語教育センター(外国語編)

      Volume: 9 (2) Pages: 117-142

    • NAID

      120006619221

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英語の母語獲得過程における素性継承について:一致の非対称性現象からの考察2018

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Journal Title

      フェーズ理論とカートグラフィ分析に基づく節構造の実証的研究―周辺現象から核心へ(平成 27 年度~平成 29 年度科学研究費助成事業基盤研究(C)研究成果報告書

      Volume: なし Pages: 37-49

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どものことばから大人の文法が見える! -日本語の主語の格助詞に注目して-2018

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Journal Title

      「稲田俊明言語教育研究センター長退職記念刊行物」(『〈ことばの面白さ』(仮題))

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 韓国語母語話者日本語学習者及び中国語母語話者日本語学習者における統語的複合動詞の習得2018

    • Author(s)
      一瀬陽子・團迫雅彦・木戸康人
    • Journal Title

      『登田龍彦先生ご退職記念論文集』(仮題)

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 主文における主語の形態的具現化:幼児の属格主語と熊本方言の比較から2017

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Journal Title

      日本言語学会第154回大会予稿集

      Volume: なし Pages: 224-229

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語を母語として獲得する幼児の TP について:動詞語幹・活用語尾・主格に注目して2017

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Journal Title

      日本言語学会第155回大会予稿集

      Volume: なし Pages: 366-367

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Right Dislocation and Subject Case Marking in Child Japanese2018

    • Author(s)
      DANSAKO, Masahiko
    • Organizer
      Generative Approaches to Language Acquisition in North America (GALANA 8)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語を母語とする幼児の右方転位文における主語の格標示について2018

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Organizer
      日本言語学会156回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の「誤用」の属格主語とその用法についての統語分析2018

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Organizer
      言語科学会第20回国際年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語を母語として獲得する幼児の TP について:動詞語幹・活用語尾・主格に注目して2017

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Organizer
      日本言語学会第155回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 英語の母語獲得過程におけるSubject-Verb Agreementの非対称性とその統語分析2017

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Organizer
      日本英文学会九州支部第70回大会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 主文における主語の形態的具現化:幼児の属格主語と熊本方言の比較から2017

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Organizer
      日本言語学会第154回大会
    • Place of Presentation
      首都大学東京(東京都八王子市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 理由を表すwh付加詞と補文標識「の」の獲得2016

    • Author(s)
      團迫雅彦
    • Organizer
      日本言語学会第153回大会
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi