• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of working memory and L2 learners' reading ability in Japanese.

Research Project

Project/Area Number 16K16861
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese language education
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

YOSHIKAWA Toru  佐賀大学, 国際交流推進センター, 講師 (70599985)

Research Collaborator MUSTAFA Zoraida  
CHOI Wing Sum  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords日本語学習者 / 読解能力 / ワーキングメモリ / 漢字圏 / 非漢字圏 / 習熟度 / 漢字圏と非漢字圏 / リーディングスパンテスト / 日本語教育
Outline of Final Research Achievements

This study tried to examine the relationship between individual differences in working memory and L2 reading ability in Japanese. The research was conducted for two years and the result indicated that 1) a differences between L2 Kanji area learners and L2 Non Kanji area learners were shown in Japanese reading comprehension at the same level of Japanese proficiency , 2) the effects of working memory on reading comprehension differ between the Kanji area learner and Non kanji area learner and, 3) their relationship changed with Japanese language proficiency.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの研究で英語母語話者のワーキングメモリと英語読解能力の関係性や、英語を学習する英語学習者のワーキングメモリと英語読解能力の関係性は明らかにされてきた。だが、日本語学習者のワーキングメモリと日本語読解能力については、その関係性がほとんど何も明らかにされていない状況であった。大きな枠組みではあるが、本研究を通して日本語学習者のワーキングメモリと日本語読解能力の関係性の一端が明らかになったことで、今後認知処理のよりミクロな視点での研究や研究成果を利用した読解教育の提言につながるものと期待される。

Report

(3 results)
  • 2018 Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University Science Islam Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 香港中文大学(中華人民共和国香港特別行政区)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 香港中文大学(香港(中華人民共和国))

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Universiti Science Islam Malaysia(マレーシア)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本語学習者版リーディングスパンテストの作成と妥当性の検証2018

    • Author(s)
      吉川達・Zoraida MUSTAFA・蔡穎心
    • Journal Title

      佐賀大学全学教育機構紀要

      Volume: 6号 Pages: 117-130

    • NAID

      120006990376

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非漢字圏日本語学習者のワーキングメモリと日本語読解能力の相関 ―マレーシア人留学生を対象として―2018

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 習熟度別に見た漢字圏日本語学習者のワーキングメモリと読解能力の相関2017

    • Author(s)
      吉川達・蔡穎心
    • Organizer
      第28回第二言語習得研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語学習者のワーキングメモリと3つの読解テスト2017

    • Author(s)
      吉川達
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-08-18  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi