• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Sign Language Interpretation Skills Required In Higher Education -Strategies for Interpreting The Speaker's Logic and Attitude-

Research Project

Project/Area Number 16K16870
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionTsukuba University of Technology

Principal Investigator

ISHINO Maiko  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 特任研究員 (50589405)

Research Collaborator SHIRASAWA Mayumi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords手話通訳 / 通訳者養成 / 高等教育 / 障害学生支援 / 聴覚障害 / ろう・難聴 / 言語学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to clarify how to interpret the speaker's logic and attitude correctly when interpreting from Japanese to sign language in higher education setting.
As a result, it was found that it is important to translate into sign language, which is a language different from Japanese, not expressing in the word order as in the source text. Specifically, the following interpreting skills have become clear.
(1) Choose a vocabulary that makes the subject's attitude clearer. (2) Clearly express sentences or conjunctions that further clarify the relationship between the preceding and subsequent sentences. (3) If the contrast is clear, such as the size of the number, up and down positions, past and present, insert this effectively.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果、高等教育場面において具体的に必要とされる訳出方略が明らかになったことで、今後聴覚障害学生支援の現場で、より質の高い手話通訳の提供が可能になることが期待できる。
また、これまで聴覚障害者福祉向上の観点から、主に生活場面における活用が想定されてきた手話通訳養成においても、本研究で得られた知見も活かして養成することで、手話通訳者が高等教育場面にも対応可能となり、結果、聴覚障害学生の学習環境の質的向上が期待できる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 高等教育における手話通訳実施のための体制及び養成に関する一考察 ─ ギャローデッド大学における実態調査報告 ─2019

    • Author(s)
      石野麻衣子
    • Journal Title

      筑波技術大学テクノレポート

      Volume: 26 Pages: 63-68

    • NAID

      120006576818

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育における手話通訳の訳出―主題と主題に関する説明に注目して―2017

    • Author(s)
      石野麻衣子
    • Journal Title

      日本手話通訳士協会・日本手話通訳学会 研究紀要

      Volume: 15 Pages: 36-44

    • NAID

      120006643078

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 高等教育場面の手話通訳における論理・態度伝達に関する一考察2019

    • Author(s)
      石野麻衣子
    • Organizer
      第17回日本手話通訳学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Gallaudet大学における手話通訳の実態2018

    • Author(s)
      石野麻衣子
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会(AHEAD JAPAN)第4回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 高等教育における手話通訳の訳出傾向―主題と主題に関する説明に注目して―2017

    • Author(s)
      石野麻衣子、白澤麻弓
    • Organizer
      第15回日本手話通訳学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi