• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigating how Japanese EFL learners learn and use English grammatical items based on various types of data

Research Project

Project/Area Number 16K16882
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionSeijo University

Principal Investigator

ISHII Yasutake  成城大学, 社会イノベーション学部, 教授 (70530103)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords文法項目 / 教科書 / コーパス / 英語教育 / 教育工学 / 日本人英語学習者 / 英文法 / 教科書分析
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to verify whether average junior and senior high school students in Japan are exposed to those settings where the use of grammar is meaningfully incorporated at an appropriate frequency. For this purpose, I created a corpus of almost all government-authorized English textbooks used in junior and senior high schools (grades 7-12), divided the data into skill- and subject-specific sub-corpora, and compiled a frequency table of grammatical items that average students learn at school. I also analyzed the frequencies of the grammatical items in written and spoken learner corpora and native speakers' data. The resulting data revealed how typical Japanese EFL learners learn and use grammatical items, and clarified those items considered to be inadequate in the current standard learning through textbooks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、文法項目使用例の自動抽出・集計の枠組みを構築できる可能性を、精度と解決すべき問題を明らかにしながら具体的に示し、日本における英語教育のカリキュラム・教材・教授法の改善につなげる可能性を示した点で意義があると考えられる。
本研究はまた、研究代表者がその構築において中心的役割を果たしているCEFR-J Grammar Profileの研究と連携しているが、研究の枠組みと文法項目の定義を含む詳細なデータは公開されているため、幅広い英文データに対して本研究と同様の調査・分析を行うことが可能である。そのため、国内外の研究者に加えて、教育産業の関係者からも本研究への関心が寄せられている。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 認知言語学の知見に基づく英語学習者への前置詞・句動詞の提示:英和辞典と高校英語検定教科書における実践2019

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      メタファー研究(ひつじ書房)

      Volume: 2

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] CEFR-J Wordlistとの比較による英語コロケーション辞典の見出し語分析2019

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      社会イノベーション研究

      Volume: 14(2) Pages: 75-85

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] CEFR-J Grammar Profileとは何か2018

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      英語教育(大修館書店)

      Volume: 2018年6月号 Pages: 35-36

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本人英語学習者の句動詞の学習・使用状況の分析―検定教科書の技能・領域別データと学習者コーパスの比較に基づく分析―2018

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 394 Pages: 1-19

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 話し言葉コーパスと検定教科書に基づく日本人英語学習者の句動詞使用実態の分析2018

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World

      Volume: 3 Pages: 101-119

    • NAID

      120006414045

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本人英語学習者が学習・使用する句動詞の分析―網羅的な頻度調査に基づく考察―2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Journal Title

      統計数理研究所共同研究リポート

      Volume: 381 Pages: 1-20

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileの紹介と活用法(ワークショップ講師)2019

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      平成28-31年度科学研究費補助金 基盤研究(A)「英語到達度指標CEFR-J準拠のCAN-DO指導タスクおよびテスト開発と公開」(代表:根岸雅史) CEFR-J 2019 シンポジウム in 京都
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中高生の自由英作文における文法項目のレベル別過剰・過少使用の傾向2019

    • Author(s)
      投野由紀夫,石井康毅
    • Organizer
      言語処理学会第25回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Observing Co-textual Figurative Gestures for Better Informed Descriptions of Polysemous English Prepositions2019

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      The First Symposium of Corpus Tools and Statistical Methods (TASM) SIG of Japan Association of English Corpus Studies (JAECS), 外国語教育メディア学会関西支部メソドロジー研究部会2018年度第3回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigating the Frequency and Dispersion of English Grammatical Items in Textbooks and Learner Corpora: For More Informed ELT Practice2018

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      Grammar and Corpora 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Searching for Grammatical Items as Criterial Features of CEFR Levels in Spoken and Written Learner Corpora: Using the CEFR-J Grammar Profile2018

    • Author(s)
      Yukio Tono and Yasutake Ishii
    • Organizer
      英語コーパス学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Investigating Japanese EFL Learners' Overuse/Underuse of English Grammar Categories and Their Relevance to CEFR Levels2018

    • Author(s)
      Yasutake Ishii and Yukio Tono
    • Organizer
      The Fourth Asia Pacific Corpus Linguistics Conference (APCLC 2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] More Objective Descriptions of Semantics of English Prepositions Based on the Observations of Accompanying Gestures2018

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      Metaphor Festival 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Describing Semantics of English Prepositions in English-Japanese Bilingual Dictionaries Based on Cognitive Semantic Approaches2018

    • Author(s)
      Yasutake Ishii, Naoki Otani and Yoshihito Kamakura
    • Organizer
      The 12th International Conference for Researching and Applying Metaphor
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CEFR(-J)準拠コーパス構築とCEFR-J Grammar Profileにおける文法項目使用例抽出手法2018

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      英語コーパス学会2018年度春季研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者の句動詞の学習・使用状況の分析―検定教科書の技能・領域別データと学習者コーパスの比較に基づく分析―2018

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究 言語研究と統計2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profileの活用(ワークショップ講師)2018

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      2017年度CEFR-J公開シンポジウム:CEFR-J 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] CEFR-J Grammar Profile2018

    • Author(s)
      石井康毅,投野由紀夫
    • Organizer
      2017年度CEFR-J公開シンポジウム:CEFR-J 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コーパス中の英文法項目の特定と頻度集計:CEFR-J Grammar Profileの取り組み2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      日本ドイツ語情報処理学会2017年度研究発表会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Describing Figurative Semantic Networks of English Prepositions in a Bilingual Dictionary2017

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      Metaphor Festival 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本人英語学習者が使用する句動詞の分析―学習者の話し言葉コーパスと中高の検定教科書に基づく考察―2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      第3回アジア圏学習者コーパス国際シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 認知言語学的視点に基づく英語学習者への句動詞の提示―高校英語検定教科書における実践―2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      日本語用論学会メタファー研究会 夏の陣2017「比喩と隠喩」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本人英語学習者が学習・使用する句動詞の抽出と分析2017

    • Author(s)
      石井康毅
    • Organizer
      統計数理研究所言語系共同研究 言語研究と統計2017
    • Place of Presentation
      統計数理研究所(東京都立川市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] The Development of the CEFR-J Grammar Profile2016

    • Author(s)
      Yasutake Ishii
    • Organizer
      大学英語教育学会第55回国際大会 シンポジウム "The Development of the Grammar/Text/Error Profiles for the CEFR-J"
    • Place of Presentation
      北星学園大学(北海道札幌市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] UNICORN English Communication 3 NEW EDITION2019

    • Author(s)
      市川泰男,高橋和久,石井康毅,他8名(編著)
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      文英堂
    • ISBN
      9784578280231
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] UNICORN English Communication 2 NEW EDITION2018

    • Author(s)
      市川泰男,高橋和久,石井康毅,棚橋昌代,桃尾美佳,John R. Hestand,株式会社文英堂編集部
    • Total Pages
      207
    • Publisher
      文英堂
    • ISBN
      9784578280224
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] UNICORN English Communication 1 NEW EDITION2017

    • Author(s)
      市川泰男,高橋和久,石井康毅,他4名
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      文英堂
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi