A fundamental study on word skipping in second language reading
Project/Area Number |
16K16887
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Nagoya Gakuin University |
Principal Investigator |
Leung Chi Yui 名古屋学院大学, 経済学部, 講師 (80648262)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 第二言語読解 / 読み飛ばし / 読解力 / 読解方略 / 情意的要因 / 眼球運動 / 語長効果 / 頻度効果 / 英語学習者 / 読解力構成技能 / リーディング・コーパス / 多読活動 / 第二言語 / リーディング / 個人差 / 外国語教育 / 第二言語習得 / 実験系心理学 / 読解 |
Outline of Final Research Achievements |
The present study investigated the underlying factors influencing word skipping among Japanese EFL learners. Overall, word skipping probabilities were lower among Japanese EFL learners than among native English speakers. With respect to the effects of word properties, word length effects on word skipping probabilities were dominant. Effects of word frequency were also observed, while effects of word predictability were not found. For the reader-related variables, the results showed that L2 reading skills, emotional attributes and reading strategies influenced word skipping probabilities.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、第二言語(L2)学習者の読解時の読み飛ばし―眼球運動の基本現象―に焦点を置いていることにある。L2習得の分野では主に、統語的・語彙的な処理を観察する手法として眼球運動計測が用いられているが、L2学習者の読解時の眼球運動そのものに注目する研究は稀である。本研究成果として挙げられる点は、読み手の英語力や情意的な側面および読解方略が単語の読み飛ばしに影響を及ぼすことが明らかになったことである。本成果は、外国語としての英語学習において、英語力の向上や適切な読解指導を受けることでより英語母語話者のように英語を読み飛ばし流暢に読めるようになる可能性を示唆するものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(15 results)