A study of the transformation of novice English as a foreign language (EFL) learners in communities of practice: Theory and practice
Project/Area Number |
16K16891
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Ryukoku University |
Principal Investigator |
Nagao Akiko 龍谷大学, 国際学部, 講師 (60570124)
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Research Collaborator |
MICKAN Peter
KAMIJO Takeshi
NISHIJO Masaki
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | 実践共同体 / 正統的周辺参加者 / Learner development / ジャンル・アプローチ / クラスルームリサーチ / L2 Writing / Learner Development / L2 writing / 学習と熟達化 / EFLライティング / ジャンルアプローチ / Communities of Practice / SFL / Genre / Writing-to-learn / FL writing / Novice learners / 外国語教育 / クラスルーム・リサーチ / 正統的周辺参加者理論 / アクションリサーチ |
Outline of Final Research Achievements |
A ‘community of practice’ (CoP) refers to an environment in which participants gain knowledge and skills by participating in practical activities along with other community members. This study explored how EFL learners’ awareness of CoP’s three dimensions; mutual engagement, joint enterprise, and shared repertoire changed during a 15-week writing course. Novice EFL learners became experienced learners as they went on to improve their essay writing skills, relationships with peers and participation in the CoP. The results confirm that joint enterprise and shared repertoire could be the core elements supporting the CoP and that novice-level EFL learners can become better L2 writers by increasing their knowledge about generic structures and certain lexicogrammatical features.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
国内の英語教育やクラスルームリサーチに関する混合研究法の順次的探求デザインを取り入れた研究は限定されている。 本研究では,クラスルーム単位を一つの実践共同体として扱うことの妥当性を証明し、学習とは学習者が所属するコミュニティーメンバーとのコミュニケーション、物や道具などによって構造化されたシステムとメンバー間の協調関係などの要素も学習過程に包括されていることを立証した。「英語学習環境を文脈したクラスルーム」に関する実践共同体の定義を明らにし,特にリメディアル学習者(正統的周辺学習紙者)の英語能力や技術、他メンバーとの人間関係やアイデンティティー構築に対する,教育支援方法を提示した。
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Report
(4 results)
Research Products
(32 results)