Anthropological Study on Care Practices and Intercorporeality
Project/Area Number |
16K16965
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Cultural anthropology
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Nakamura Sae 京都大学, アジア・アフリカ地域研究研究科, 准教授 (80751205)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | ケア / 感覚 / 民族誌の実践 / 了解可能性 / 間身体性 / 情動体験 / 伝達可能な理解 / 感覚/知覚 / 感覚の人類学/感覚人類学 / 情動体験の記述 / スリランカ / 高齢者福祉 / ケアの人類学 / 情動・感情 / 身体 / 響応する身体 / 文化的装置 / 情動 / スリランカ・シンハラ社会 / 介護・看取り |
Outline of Final Research Achievements |
Through a series of research activities, the relevance of the debate in the "anthropology of the senses" has become clearer. At the same time, we have gained a better understanding of the significance of ethnographic descriptions that focus on the senses. The main traditional debate has been whether the researcher is focused on the cultural construction of the senses, or whether it focused on the dynamic sensual processes that emerge in the actors' interaction with their surrounding environment. This study has demonstrated the importance ethnography which pays attention to both the flexibility and variability of sensory experience and the cultural factors that give shape to such experiences.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
民族誌はある文化についての客観的な記述であるというよりは、特定の文脈に置かれた調査者と調査対象者とのあいだの感覚をも含む相互感化の過程でつくられるテキストでもある。他者の感覚的な経験に着目する意義は、視覚・言語中心主義的な西洋近代の認知のあり方を相対化する点にのみあるのではなく、特定の歴史的・社会的状況を生きる人々の生の断面で生じる広義の情動体験を捉え、可能な限り了解可能性を担保した記述を行う点にある。その過程で、調査者自身の感覚のあり方は必要に応じて見直され、翻訳の作業がつづく。本研究では伝達可能な理解を産出するのに寄与しうるような感覚に着目した民族誌的記述の手法と意義を明らかにした。
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Report
(5 results)
Research Products
(37 results)