Project/Area Number |
16K17083
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Economic theory
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Research Institution | Senshu University (2017-2018) National Graduate Institute for Policy Studies (2016) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | チープトーク / 組織の経済学 / ゲーム理論 / コミュニケーション / 情報伝達 / 情報伝達コスト |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates strategic information transmission within organizations applying game theory and suggests some implications on the organization design to improve information transmission. First, it investigates the conditions in which the sequential communication scheme in which the members sequentially transmit multiple times improve information transmission between them. Second, it examines how the decision-maker's sensitivity, which is defined as the degree to which a decision-maker incorporates speakers' opinions into his/her own decision-making, affects information transmission within an organization.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
第一に、時間をかけた逐次的なコミュニケーションのスキームが組織の情報伝達効率を改善する条件について明らかにし、実際の組織においてしばしば行われる「頭出し」と呼ばれる慣行の合理性について、ゲーム理論の側面から考察を行った。この分析結果は、組織内部におけるコミュニケーション頻度と組織のパフォーマンスの関係を理解を深めることに貢献がある。第二に、組織内での意思決定に際して、組織の平均的な意見の重視およびマイナー意見の軽視が組織内の情報伝達を改善することを示した。この分析結果は、「二兎を追う」組織の内部における、メンバー間の公平性と組織の効率性の間のトレードオフの存在を示唆している。
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