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A study of the relationship between self-presentation on social media and brand preference

Research Project

Project/Area Number 16K17196
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionNagoya City University

Principal Investigator

Yamamoto Nao  名古屋市立大学, 大学院経済学研究科, 准教授 (70551662)

Project Period (FY) 2017-02-07 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsソーシャルメディア / ブランド / 自己呈示 / ブランドによる自己表現 / 消費者行動 / ブランドマネジメント
Outline of Final Research Achievements

In this research project, we focused on the limitations of self-presentation by brands and consumption, and examined the impact of social media use, a means of self-presentation, on brand evaluation.
Specifically, we examined the hypothesis that "self-presentation on social media decreases the evaluation of a brand's self-expression function" based on the results of a questionnaire survey.
The results suggest that the group that posted on social media immediately prior to the survey may rate the closeness to the brand lower than the group that did not post on social media.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義としては、先行研究で重要視されていたブランドの自己表現(自己呈示)機能に限界があることが示唆された。特にソーシャルメディア上での投稿がブランドの評価に与える影響について検討を行った点が本研究の独自性であり、貢献であるといえる。
また、社会的(実務的)意義としては、本研究の結果から、ソーシャルメディアの利用者が増加している現代において、ブランドマネジメントを考える際にブランドの自己表現機能のみに着目することには限界があることを示唆した。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2023 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 消費による自己表現の限界に関する研究の動向2023

    • Author(s)
      山本奈央
    • Journal Title

      名古屋市立大学経済学会 ディスカッション・ペーパー

      Volume: 688 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 7.ソーシャルメディア時代のブランドによる自己表現2018

    • Author(s)
      山本 奈央
    • Journal Title

      JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES

      Volume: 59 Issue: 11 Pages: 856-861

    • DOI

      10.11419/senshoshi.59.11_856

    • NAID

      130007521380

    • ISSN
      0037-2072, 1884-6599
    • Year and Date
      2018-11-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小売業における感情と満足に関する探索的研究 制御焦点理論をもとに2018

    • Author(s)
      山本奈央
    • Journal Title

      名古屋市立大学 ディスカッションペーパー

      Volume: No.624

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルメディア時代のブランドマネジメント2022

    • Author(s)
      山本奈央
    • Organizer
      日本商業学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] ソーシャルメディア上での自己呈示がブランドに与える影響2019

    • Author(s)
      山本奈央
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 1からのブランド経営2021

    • Author(s)
      石井 淳蔵、廣田 章光
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      中央経済社
    • ISBN
      9784502384714
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

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