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Effects of information disclosure and listening to encourage consumer response

Research Project

Project/Area Number 16K17197
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionChiba University of Commerce

Principal Investigator

MATSUMOTO Daigo  千葉商科大学, サービス創造学部, 准教授 (60434271)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords傾聴 / listening / 人的販売 / 販売員 / 尺度開発 / マーケティング・コミュニケーション / 広告 / インタラクティブ・コミュニケーション / 自己開示 / 情報開示 / インタラクション / 共感 / 測定尺度 / 商学
Outline of Final Research Achievements

With the proliferation of the Internet and mobile devices, interactive communication is becoming increasingly important. The research question of this study is, "How can we activate the interaction between companies and consumers?" In order to answer this question, this study focused on the concept of listening. First, this study organized previous research on the development of a scale to measure a salesperson's listening behavior. Secondly, a Japanese version of the scale was developed based on Ramsey and Sohi's (1997) scale. This scale was one-dimensional and consisted of eight items.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の主要な成果は二つある。第一に、傾聴概念の測定尺度開発に関する整理である。本研究では先行研究で開発されてきた、販売員の傾聴行動に関する多様な評価尺度を整理しているため、目的に応じた尺度開発の指針として役立つ。第二に、販売員の傾聴行動に対する個人顧客の評価尺度を開発したことである。学術的には、傾聴概念を量的に把握することを可能にした点で貢献がある。また実務的にも、1次元8項目で構成された尺度は非常にシンプルであり使い勝手が良い。そのため本尺度を用いれば企業は容易に、販売員の傾聴行動に対する個人顧客の評価を把握することができる。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 広告研究における前提条件と広告概念の整理(上)マーケティング・コミュニケーションとの関係に注目して2018

    • Author(s)
      松本大吾
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 第52巻第5号 Pages: 2-7

    • NAID

      40021698167

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 広告研究における前提条件と広告概念の整理(下)マーケティング・コミュニケーションとの関係に注目して2018

    • Author(s)
      松本大吾
    • Journal Title

      日経広告研究所報

      Volume: 第52巻第6号 Pages: 16-22

    • NAID

      40021749200

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] インタラクティブ・コミュニケーションにおける傾聴尺度の概観 : マーケティング・コミュニケーションの視点から2017

    • Author(s)
      松本大吾
    • Journal Title

      千葉商大論叢

      Volume: 第55巻第1号 Pages: 29-49

    • NAID

      120006367639

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「聞き上手」な企業こそ顧客との関係を構築できる2017

    • Author(s)
      松本大吾
    • Journal Title

      BtoB コミュニケーション

      Volume: 49(2) Pages: 3-10

    • NAID

      40021102523

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 販売員の傾聴行動に対する評価尺度の検討2019

    • Author(s)
      松本大吾
    • Organizer
      日本広告学会第50回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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