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Open Innovation in New Product Development Process

Research Project

Project/Area Number 16K17198
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionNihon University (2018-2019)
Teikyo University (2016-2017)

Principal Investigator

ISHIDA Daisuke  日本大学, 商学部, 准教授 (80507872)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords製品開発 / オープン・イノベーション / マーケティング / 戦略志向 / 知財保護戦略 / 技術志向 / 組織の革新性 / インバウンド型オープン・イノベーション / アウトバウンド型オープン・イノベーション / Appropriability / 外部環境要因 / 新製品パフォーマンス / メタアナリシス / 尺度開発 / 測定尺度 / 先行研究のレビュー
Outline of Final Research Achievements

The author examines some organizational antecedents and financial consequence of inbound and outbound open innovations based on two surveys of Japanese manufacturing firms. The findings indicate that not-sold-here syndrome has negative effect on outbound open innovation, appropriability strategy has positive effect on outbound open innovation, and there are curve linear relationships between strategic orientations (technological orientation and organizational innovativeness) and open innovations (inbound and outbound). Inbound open innovation has positive effect on firm performance, while outbound open innovation does not have significant effect.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義として、第一にオープン・イノベーションとパフォーマンスの関係を日本企業のデータを基に明らかにできたことがあげられる。第二に、戦略志向や知的財産戦略、NSHなど組織的な要因がオープン・イノベーションへ及ぼす影響を明らかにできたことである。
社会的意義については、特に実務的なインプリケーションがあげられる。本研究の結果に基づくと、インバウンド・オープンイノベーションを積極的に進めるべきであるといえる。ただし、そのためには過度に技術志向を高めるべきではない。一方、組織の革新性は大きく引き上げるべきだといえるだろう。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 組織の双面性がパフォーマンスへ及ぼす影響:メタアナリシスによる研究成果の統合2017

    • Author(s)
      石田大典、黒澤壮史
    • Journal Title

      組織科学

      Volume: 51 Pages: 28-37

    • NAID

      130006589042

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] オープン・イノベーション研究のレビュー:測定尺度の観点から2016

    • Author(s)
      石田大典
    • Journal Title

      帝京経済学研究

      Volume: 50 Pages: 167-176

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Interacting and Learning Through Cross-Functional Product Development Teams: Driving New Product Creativity, Design Value, and Product Advantage2019

    • Author(s)
      Im, Subin, Charles Noble, Daisuke Ishida, and Naoto Onzo
    • Organizer
      Academy of Marketing Science Annual Conference
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Shedding Light on the Mechanism of Product Design Elements and the Antecedent Factors in Product Development2017

    • Author(s)
      Iwashita, Hitoshi, Susumu Ohira, Daisuke Ishida, Taku Togawa, Naoto Onzo
    • Organizer
      PDMA Research Forum
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ベーシック・マーケティング 第二版(恩藏直人・三浦俊彦・芳賀康浩・坂下玄哲編著)2019

    • Author(s)
      石田大典(第二章「マーケティングにおける環境分析」担当)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      同文館
    • ISBN
      9784495643720
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

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Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

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