Research on innovative purchasing behaviors and buyer management in retail firms
Project/Area Number |
16K17201
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
Kim Changju 立命館大学, 経営学部, 教授 (40580501)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 革新的仕入活動 / 小売バイヤー / 部門間関係 / 企業間関係 / 企業成果 / 管理様式 / 革新性 / 革新的仕入行動 / 組織設計 / 小売バイヤーの革新性 / 小売成果 / マーチャンダイジング / 共同仕入れ機構 / 情報 / 仕入先管理 / 流通・ロジスティックス |
Outline of Final Research Achievements |
The current research empirically investigated several important theoretical and practical issues regarding retail buyers' innovative purchasing behaviors from the perspective of both organization behaviors and inter-firm relationship to the literature of retail firm innovation and distribution channels. The research demonstrated that innovativeness of retail buyers is determined by management control system (i.e., outcome-based vs. behavior-based), intra-organizational relationship (i.e., allocation of merchandising authority, communication, cooperation, conflict between merchandising and store division), and supplier relationship management (i.e., power-dependence, collaboration, adaptive selling, supply base diversification), which enhances firm performances (i.e., competitiveness, financial outcomes).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
バイヤーの革新的仕入行動の課題を、バイヤー育成と管理、仕入部門と販売部門の連携など、小売企業の内部組織と仕入先との関係管理という企業間関係の両局面の管理問題から解決することは、本研究の学術的特色の一つであり、従来の小売企業研究やチャネル研究の発展に寄与することが期待される。また、バイヤーの管理様式という小売企業の内部組織的要素と関連付けて研究を行う意義として、どのような管理様式を設計するかによって①部門内・間の連携による情報共有や知識管理と②仕入先企業への関係管理が規定されるという問題を考察することができるという点において、組織論の視点や研究蓄積を取り入れた学際的研究としての独自性がある。
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Report
(5 results)
Research Products
(22 results)