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Empirical Analysis of the Market Creation Strategies for Avoiding Commoditization

Research Project

Project/Area Number 16K17202
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

NISHIMOTO Akihiro  関西学院大学, 商学部, 准教授 (10613185)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords市場創造 / 脱コモディティ化 / メガマーケティング / 新製品 / ネオ制度派組織論 / コモディティ化 / 市場創造戦略 / 消費者行動分析
Outline of Final Research Achievements

This research proposed the market creation strategies for avoiding commoditization by various empirical analyses focusing on the consumer behavior.
First research focused on the consumer knowledge for developing the strategy to create a new market. On the second research, I examined the effects of consumer knowledge on their choice behavior. And then, third research investigated the dynamics of social knowledge that impacts on the market creation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、市場創造研究に新たな視座をもたらした「メガマーケティング」という理論を日本の事例に適用させた最初の取り組みであると同時に、実証分析にまで踏み込んだ研究としては、国際的な研究成果を俯瞰しても稀有なものであり、市場創造研究に計量的な知見を与えることができたことである。
本研究の社会的意義は、コモディティ化の蔓延化に直面している企業やマーケターにとって、過去の市場創造の成功知見だけでなく、どのような取り組みをすれば脱コモディティ化のための市場創造戦略を構築することができるのかについて、その処方箋を提供できたことである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] ソーシャルメディアの影響を考慮したマスメディア広告の総合効果測定2019

    • Author(s)
      勝又壮太郎・西本章宏・本橋永至
    • Journal Title

      大阪大学経済学

      Volume: 68 Pages: 1-20

    • NAID

      120006600672

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    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 21 Pages: 15-25

    • NAID

      130007518900

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    • Author(s)
      西本章宏・勝又壮太郎
    • Journal Title

      組織科学

      Volume: 51 Pages: 31-45

    • NAID

      130007397692

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      Katsumata, Sotaro, Eiji Motohashi, Akihiro Nishimoto, and Eiji Toyosawa
    • Journal Title

      The Review of Socionetwork Strategies

      Volume: 11 Pages: 129-142

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    • Author(s)
      西本章宏
    • Journal Title

      商学論究

      Volume: 64 Pages: 77-96

    • NAID

      120005829876

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      勝又壮太郎・西本章宏
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      上智大学
    • Year and Date
      2016-10-08
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    • Author(s)
      Nishimoto, Akihiro and Sotaro Katsumata
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    • Place of Presentation
      Fudan University, Shanghai, China
    • Year and Date
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      Katsumata, Sotaro and Akihiro Nishimoto
    • Organizer
      INFORMS Marketing Science Conference 2016
    • Place of Presentation
      Fudan University, Shanghai, China
    • Year and Date
      2016-06-16
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  • [Presentation] Willingness to Pay測定方法の比較2016

    • Author(s)
      西本章宏・勝又壮太郎
    • Organizer
      日本マーケティングサイエンス学会 第99回全国大会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2016-06-11
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URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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