• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A quantitative study of the effect of Senmon Gakko on status attainment considering social embeddedness

Research Project

Project/Area Number 16K17238
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

TAKI Hirofumi  法政大学, 社会学部, 准教授 (20634033)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords社会階層 / 専門学校 / 学歴 / 女性の就業 / 制度的埋め込み / 専門学校学歴 / 女性の学歴と就業 / 教育 / SSM / 教育社会学
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to clarify the effect of Senmon Gakko on status attainment considering institutional context of Japanese society by analyzing micro data of Employment Status Survey, Survey of Education, Social Stratification, and Social Mobility in Japan (ESSM2013) and The national survey of Social Stratification and social Mobility (SSM2015). Based on the analysis of these data, we found that the effect of Senmon Gakko on income is different between male and female, the meaning of Senmon Gakko has been changed for male after the early 1990s, and the strong effect of Senmon Gakko on income for female is related to low spouse's income.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は学歴としての専門学校に着目し、①性別による違い、②分野による違い、③時代による違いという相互に関連しあう3点の課題を検討した。高校卒業後に専門学校に進学する生徒が2割に達する現状に比して、学歴としての専門学校の効果に関する実証研究は少なく、本研究は同分野において学術的に重要な貢献を成し遂げたといえる。また、専門学校が職業資格ともっとも密接に関連する学歴である以上、この学歴の検討は日本的雇用や女性にとっての労働を問い直す契機となる上に、近年社会的に注目されている「日本の学校教育における職業的レリヴァンスの欠如」に関する問題を議論する上で必要な論点を新たに提起することができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (5 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Maastricht University/School of Business and Economics/ROA(オランダ)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 既婚女性の就業選択と専門学校学歴――就業構造基本調査の世帯情報を用いた検討2019

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Journal Title

      社会科学研究

      Volume: 69 Pages: 31-49

    • NAID

      130007983301

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 学歴としての専門学校に関する基礎的検討2018

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Journal Title

      2015年SSM調査報告書

      Volume: 教育Ⅱ Pages: 57-80

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育の不平等生成メカニズムと社会的埋め込み――ブリーンとゴールドソープのRRAモデルの批判的検討を通じて2018

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Journal Title

      社会志林

      Volume: 64(4) Pages: 109-122

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 社会学における職業・産業コーディング自動化システムの活用2017

    • Author(s)
      高橋和子・多喜弘文・田辺俊介・李偉
    • Journal Title

      自然言語処理

      Volume: 24(1) Pages: 135-170

    • NAID

      130006832496

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学歴としての専門学校の効果とその男女差――就業構造基本調査の個票データを用いた基礎分析2016

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Journal Title

      社会志林

      Volume: 63(3) Pages: 59-78

    • NAID

      120005941579

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 専業主婦の特徴とその趨勢に関する検討――就業構造基本調査の個票データを用いて2019

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Organizer
      第67回数理社会学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Reward Inequalities Caused by Educational Credentialism in East Asia: A Comparative Analysis Based on PIAAC Data2018

    • Author(s)
      ARITA shin and TAKI Hirofumi
    • Organizer
      International Sociological Association Research Committee on Social Stratification (RC28) Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 夫婦学歴の組み合わせと就業パターン――専門学校学歴に着目して2018

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Organizer
      第66回数理社会学会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] The Effect of Education on the Working Lives of Women in Japan: A Focus on Institutional Embeddedness2018

    • Author(s)
      TAKI Hirofumi
    • Organizer
      1st Annual Meeting of Comparative Social Research Network
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 専門学校学歴の効果における男女差の検討――就業構造基本調査の個票データを用いて2017

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Organizer
      2016年度二次分析研究会 課題公募型研究 成果報告会
    • Place of Presentation
      東京大学(東京都文京区)
    • Year and Date
      2017-03-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校学歴の効果における男女差と時代変化――2015SSM調査データを用いて2017

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Organizer
      第64回数理社会学会大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 職業希望に関する意味世界の計量テキスト分析──中学生と母親パネル調査(JLPS-J)データを用いた分析(7)2016

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Organizer
      第89回日本社会学会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 現代中学生の成績,進路,将来像――中学生と母親パネル調査(JLPS-J)第1波調査の結果から2016

    • Author(s)
      藤原翔・石田賢示・多喜弘文
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校卒業者の職業経歴2016

    • Author(s)
      多喜弘文
    • Organizer
      第62回数理社会学会
    • Place of Presentation
      金沢大学(石川県金沢市)
    • Year and Date
      2016-08-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] High School for All in East Asia(担当章:Upper Secondary Education in East Asia: A Quantitative Comparison with Western Countries)2019

    • Author(s)
      Shinichi Aizawa, Mei Kagawa, and Jeremy Rappleye eds.
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138068650
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育と社会階層――ESSM全国調査からみた学歴・学校・格差(担当章:男女における専門学校進学の意味――『変容モデル』再考)2018

    • Author(s)
      中村高康・平沢和司・荒牧草平・中澤渉編
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130501934
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi