Project/Area Number |
16K17248
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology
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Research Institution | Ritsumeikan University |
Principal Investigator |
Iida Yutaka 立命館大学, 産業社会学部, 准教授 (90461285)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | メディア・イベント / 大阪万博 / パブリック・ビューイング / ライブ・ビューイング / スクリーン / メディア論 / 東京オリンピック / 松下館 / タイム・カプセル / 電気通信館 / テレビジョン |
Outline of Final Research Achievements |
Media events such as public and live viewings, which are established in a dimension relatively disconnected from the flow of time in everyday life, are temporary and ephemeral experiences, as if a feeling of solidarity is shared among the participants. This study organized the overall picture of media event studies in Japan and laid out a path for its theoretical reconstruction. Based on the hypothesis that the 1960s and 1970s were a turning point for media events, this study also found that the 1970 Osaka World's Fair was a critical point for traditional media events, but it was also a testing ground for screen media that was different from the mass media of film and television.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
欧米における研究の進展に比べて、日本では、国際化と情報化にともなうメディア・イベントの今日的変容を同時代的に分析する研究は停滞していた。しかし、2020年に開催予定だった東京オリンピックに加え、研究期間中に2025年日本国際博覧会(大阪・関西万博)の開催が決まったことも踏まえ、日本で開催されたオリンピックや万国博覧会の変容、2000年代に定着したパブリック・ビューイングの分析などを通じて、現代におけるメディア・イベント研究の理論的枠組みを再構築できた。
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