• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Why do not some peoples who read a lot grow in language skills: a longitudinal study and intervention experiment

Research Project

Project/Area Number 16K17307
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKurashiki Sakuyo University (2017-2019)
The University of Electro-Communications (2016)

Principal Investigator

Inohara Keisuke  くらしき作陽大学, 子ども教育学部, 講師 (10733967)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Discontinued (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords読書 / 語彙 / 文章理解 / 読解 / 小学校 / 小中一貫学校 / 縦断調査 / 追跡調査 / 語彙力 / 文章理解力 / 言語力 / 中学校
Outline of Final Research Achievements

A three-year longitudinal survey of elementary and junior high schools was completed. The results show that overall, the more children read, the better their language skills (vocabulary and text comprehension) were (Ueda, Inohara, Shiotani, and Osanai, 2017; Inohara et al, 2018). Due to its high cost, a longitudinal study on the relationship between reading and language has not been conducted so far in Japan. So this is an important finding. On the other hand, we were not able to identify the factors that could lead to the clarification of individual differences. It was necessary to apply for a new plan for the intervention.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1回限りの調査を「横断研究」,追跡調査を「縦断研究」と呼ぶが,要因間の因果関係に言及するためには後者の縦断研究が必要である。しかし,そのコストの高さから,読書と言語の関係についての縦断調査は我が国ではこれまで行われていなかった。そこで本研究はその縦断研究を小学校および小中一貫学校にて実施し,読書が言語力を伸ばす効果について実証した。今後,多くの機関でより大規模な縦断調査が実施されることが予想されるが,本研究成果はそのための下地となっている。

Report

(4 results)
  • 2019 Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The Effects of Reading Amount on Letter Reading Skill: A Longitudinal Survey of Japanese Elementary Schoolchildren2018

    • Author(s)
      Inohara, K., Ueda, A., Shioya, K., & Osanai, H
    • Journal Title

      Psychologia

      Volume: 60

    • NAID

      130007485081

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 乳幼児期から児童期における読み聞かせ頻度の変化と保護者の持つ読み聞かせの効果への期待-小学校に児童を通わせる保護者を対象とした実態調査-2018

    • Author(s)
      猪原敬介・上田紋佳・塩谷京子
    • Journal Title

      くらしき作陽大学作陽音楽短期大学研究紀要

      Volume: 50 Pages: 15-23

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] THE EFFECTS OF READING AMOUNT ON LETTER READING SKILL: A LONGITUDINAL SURVEY OF JAPANESE ELEMENTARY SCHOOLCHILDREN2017

    • Author(s)
      INOHARA Keisuke、UEDA Ayaka、SHIOYA Kyoko、OSANAI Hidekazu
    • Journal Title

      PSYCHOLOGIA

      Volume: 60 Issue: 2 Pages: 85-96

    • DOI

      10.2117/psysoc.2017.85

    • NAID

      130007485081

    • ISSN
      0033-2852, 1347-5916
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 語彙力・文章理解力の発達に及ぼす読書のジャンルの影響―小学生3年生を対象とした縦断研究―2017

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介・塩谷京子・小山内秀和
    • Journal Title

      読書科学

      Volume: 59 Pages: 121-133

    • NAID

      130006252321

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 基礎と応用,研究者と現場教員2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 23 Pages: 310-312

    • NAID

      130006832722

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語語彙についての多肢選択課題と既知判断課題の成績の関係―高校生から60歳代までを対象とした大規模調査2017

    • Author(s)
      猪原敬介・古屋美樹・松尾千佳・沓澤糸
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文章理解力の発達に及ぼす読書のジャンルの影響―図書貸出数を用いた縦断研究による検討―2017

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介・小谷田照代・塩谷京子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童期における読書が語彙力・文章理解力に及ぼす影響―読書意欲の観点からの縦断研究―2017

    • Author(s)
      上田紋佳・猪原敬介・小谷田照代・塩谷京子
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 読書量推定指標としての学校図書館図書貸出数についての検討2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      ディスコース心理学研究部会 第21回定例研究会
    • Place of Presentation
      法政大学(東京都・千代田区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 読書・読書教育についての議論の現状と課題―データに基づく読書研究の推進に向けて―2016

    • Author(s)
      猪原敬介
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(香川県・高松市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 物語文・説明文・Webテキストの読書習慣と単語連想の関連についてのコーパス分析2016

    • Author(s)
      猪原敬介・内海彰
    • Organizer
      日本認知科学会第33回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 読書におけるジャンルと語彙力の関連についてのコーパス分析 フィクション,ノンフィクション,Web文章の比較2016

    • Author(s)
      猪原敬介・内海彰
    • Organizer
      日本認知心理学会第14回大会
    • Place of Presentation
      広島大学(広島県・東広島市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Computational explanation of "fiction text effectivity" for vocabulary improvement: Corpus analyses using latent semantic analysis.2016

    • Author(s)
      Inohara, K. & Utsumi, A.
    • Organizer
      The 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society
    • Place of Presentation
      Philadelphia (USA)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 心理言語学を語る2018

    • Author(s)
      トレヴァー・ハーレイ、川﨑 惠里子
    • Total Pages
      426
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414306323
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi