• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the cyberbullying assessment program

Research Project

Project/Area Number 16K17311
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Kurokawa Masayuki  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10510050)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsネットいじめ / スマートフォン / 教育心理学
Outline of Final Research Achievements

The results suggested that cyberbullying in class easily occurred in case of student-centered activities. There were no significant differences between bullying conditions and control groups in number of the targets' received messages. It was difficult to detect bullying in class using internet communication information.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義や社会的意義は、今後学校においてタブレット端末が普及した時に、どのような場面でネットいじめが起きやすいかを示唆したところである。また、いじめがある学級で、授業中にタブレット端末を使用した場合、いじめがない学級と同じような端末を使用したコミュニケーションがみられたことから、授業中にネットいじめが起きるとは言えない可能性が示唆された。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2017

All Presentation (3 results)

  • [Presentation] 教室内で行われるネットいじめのコミュニケーションネットワーク分析2019

    • Author(s)
      黒川雅幸
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ネットコミュニケーションに潜むいじめのリスク2019

    • Author(s)
      武田美亜・瀧澤純・黒川雅幸・吉澤和真
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校内で起きるネットいじめの予測2017

    • Author(s)
      黒川雅幸
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi