• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A comparison of method for estimating equated item parametrs for building an item bank.

Research Project

Project/Area Number 16K17312
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNagoya University (2017-2018)
Shimane University (2016)

Principal Investigator

Mitsunaga Haruhiko  名古屋大学, 教育発達科学研究科, 准教授 (70742295)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords項目反応理論 / 等化 / 多母集団IRTモデル / 重複テスト分冊法 / 同時推定 / 個別推定 / 教育測定 / テスト理論 / 教育評価
Outline of Final Research Achievements

Constructing an item bank plays an important role in administrating standardized test iteratively based on item response theory (IRT). Standardized item characteristics indices are estimated on the field test and stored to the item bank. However, there were few research about the method of equating, or obtaining common scale of item parameter and examinee ability, especially test administration with breeding contents of an item bank. In this study, several types of test equating method were compared on the simulation using artificial and real test data. Results show that concurrent calibration method with separate calibration marked much accurate, as well as separate calibration method does, but further consideration is needed when the scale of concept does not meet the assumption of unidimensionality, the fundamental assumption on equating.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校教育の現場では,たとえば学力の経年変化を題材とした研究が多く試みられているが,それらの研究において標準化された学力指標を用いて議論が行われることは少ない。そのためにはある程度の厳密性をもって学力の一次元尺度化が行われることが前提となる。本研究の成果は,毎年項目バンクの中身が増えていくという限定的なテスト計画の場合において,どのような等化方法が有効かを示すことであり,標準化された学力指標を構築し,さまざまな問題項目を用いて学力を測定していくための手段を,テスト理論の考え方に沿った形で提供することに寄与することにつながる。また等化の方法論を研究するうえでも有益な示唆を与えることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Presentation] Investigating Practicality for Building an Item Bank Using CALR Method.2018

    • Author(s)
      Mitsunaga, H.
    • Organizer
      IMPS 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 項目反応理論に基づく等化を用いた児童の学力追跡分析―マラウイの事例から―2018

    • Author(s)
      谷口京子,光永悠彦
    • Organizer
      日本テスト学会第16回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] IRTベースのWBTシステムの試作と情報系授業への適用実験2017

    • Author(s)
      吉田史也・光永悠彦・山川広人・小松川浩
    • Organizer
      第41回教育システム情報学会全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学宇都宮キャンパス
    • Year and Date
      2017-08-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 等化手続きの違いが項目バンクのパラメタ推定値に及ぼす影響―等化係数を用いた等化法を同時推定法に併用する効果の実践的検討―2017

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 項目反応理論に基づいた項目バンク構築における同時推定手続きの実践的効果2017

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Organizer
      日本テスト学会第15回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] IRTを用いた反復学習を目的としたeラーニングシステムの試行2017

    • Author(s)
      吉田史也・光永悠彦・山川広人・小松川浩
    • Organizer
      教育情報システム学会(JSiSE)2016年度第2回研究会
    • Place of Presentation
      千歳科学技術大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] テストは何を測るのか―項目反応理論の考え方2017

    • Author(s)
      光永悠彦
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi