How could we encourage cognitive active learning of university students in class?
Project/Area Number |
16K17314
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Ishinomaki Senshu University |
Principal Investigator |
Sato Seiko 石巻専修大学, 人間学部, 助教 (20633655)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 能動的学習 / 認知的能動性 / 教授学習過程 / 大学授業 / 授業研究 / 思考過程 / 知識の操作 / 質問生成 / 教育系心理学 / 高等教育 |
Outline of Final Research Achievements |
This study investigates teaching-learning conditions that enhance active learning of university students in class from the cognitive aspect of learners. The results of the investigation showed that it was difficult for students to spontaneously generate new predictions based on knowledge that they learned or integrate them with existing knowledge. However, the analysis of the teaching-learning process showed that such cognitive active learning could be enhanced if the teacher prepared appropriate tasks or questions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
昨今,様々な手法による大学授業改善が試みられているが,その大半は身体的活動性を重視したものである。本研究では,能動的学習を捉える際,授業で学んだ知識をもとに新たな予測を生み出したり既有知識と関連づけたりする学習者の認知的活動性に着目した。本研究は,授業形態に依らない能動的学習のあり方を検討する一つのモデルを示したといえる。また同時に,本研究の成果は,授業形態が身体的活動性を伴うものであっても,本研究で明らかにされたような教授条件が満たされていなければ能動的学習の達成は困難になることを示唆するものである。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)