• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How could we encourage cognitive active learning of university students in class?

Research Project

Project/Area Number 16K17314
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionIshinomaki Senshu University

Principal Investigator

Sato Seiko  石巻専修大学, 人間学部, 助教 (20633655)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords能動的学習 / 認知的能動性 / 教授学習過程 / 大学授業 / 授業研究 / 思考過程 / 知識の操作 / 質問生成 / 教育系心理学 / 高等教育
Outline of Final Research Achievements

This study investigates teaching-learning conditions that enhance active learning of university students in class from the cognitive aspect of learners. The results of the investigation showed that it was difficult for students to spontaneously generate new predictions based on knowledge that they learned or integrate them with existing knowledge. However, the analysis of the teaching-learning process showed that such cognitive active learning could be enhanced if the teacher prepared appropriate tasks or questions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

昨今,様々な手法による大学授業改善が試みられているが,その大半は身体的活動性を重視したものである。本研究では,能動的学習を捉える際,授業で学んだ知識をもとに新たな予測を生み出したり既有知識と関連づけたりする学習者の認知的活動性に着目した。本研究は,授業形態に依らない能動的学習のあり方を検討する一つのモデルを示したといえる。また同時に,本研究の成果は,授業形態が身体的活動性を伴うものであっても,本研究で明らかにされたような教授条件が満たされていなければ能動的学習の達成は困難になることを示唆するものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 講義型授業における大学生の能動的学習の可能性―コメントペーパーの記述分析から―2019

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      石巻専修大学研究紀要

      Volume: 30 Pages: 105-111

    • NAID

      40021897987

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学生のもつ心理学の素朴概念とその修正について―授業における能動的学習の観点から―2017

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Journal Title

      石巻専修大学研究紀要

      Volume: 28 Pages: 107-111

    • NAID

      40021380357

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 講義型授業における大学生の認知的能動性の検討―コメントペーパーの記述分析から―2018

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ルールの操作による予測活動が後続の課題解決に及ぼす効果2017

    • Author(s)
      佐藤誠子
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教授されたルールの適用に関連する学習者要因の検討(1)―事前認識と質問生成に着目して―2016

    • Author(s)
      佐藤誠子・永山貴洋
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松・かがわ国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi