• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The process of motivation regulation in cooperative learning

Research Project

Project/Area Number 16K17320
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKyoto University of Foreign Studies (2018)
Kyushu Women's University (2016-2017)

Principal Investigator

Umemoto Takatoyo  京都外国語大学, 外国語学部, 講師 (50742798)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords動機づけ調整 / 協同学習 / エンゲージメント / 自己調整学習 / 大学生 / 状況的動機づけ / 尺度作成 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study examined the process of motivation regulation in cooperative learning in undergraduates. First, a scale for measuring motivational regulation strategies in cooperative learning was developed. Second, we found that the relationships between these strategies and learning behaviors differed in cooperative learning settings such as preparation for the next examination and for presentation in a small group. Next, the analysis of learners’ utterances during cooperative learning showed that learners who had a high tendency of motivation regulation were regulating their own motivation by changing topics by oneself during cooperative learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで,他者との学習場面に特化した動機づけ調整プロセスの検討は見られなかった。本研究によって,他者との学習における具体的な動機づけ調整方略と,それらがどのように学習行動に関連するのかが明らかにされた。また,そういった関連が具体的な協同場面によって異なることも示された。さらに,観察および発話分析による,協同学習中の状況的な動機づけ調整についても検討を行った。これらの知見は,個人学習場面での検討に終始してきた動機づけ調整研究の発展に寄与し,また,自己調整学習研究の視野を広げるものである。さらに,アクティブ・ラーニングが強調される昨今において,他者との学習における支援に貢献しうるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 4 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 協同学習における動機づけ調整方略と行動的エンゲージメントの関連―Relative Weight Analysisによる検討―2019

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也
    • Journal Title

      関西大学高等教育研究

      Volume: 10 Pages: 55-63

    • NAID

      120006619907

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 2つの協同学習場面における動機づけ調整方略とエンゲージメントの関連2019

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也・中西良文
    • Journal Title

      三重大学高等教育研究

      Volume: 25 Pages: 31-39

    • NAID

      120006729437

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Relationship between motivational regulation strategies and instability of motivation during class2019

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣 勉
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 90 Issue: 2 Pages: 207-213

    • DOI

      10.4992/jjpsy.90.18312

    • NAID

      130007668792

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development of a motivational regulation strategies scale for cooperative learning2018

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也
    • Journal Title

      The Japanese journal of psychology

      Volume: 89 Issue: 3 Pages: 292-301

    • DOI

      10.4992/jjpsy.89.17217

    • NAID

      130007464854

    • ISSN
      0021-5236, 1884-1082
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 他者との学習における動機づけ調整過程―動機づけの変動性との関連―2019

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Motivational regulation strategies and situational motivation in cooperative learning2019

    • Author(s)
      Umemoto, T., & Inagaki, T.
    • Organizer
      the 16th European Congress of Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発話分析による他者との学習における動機づけ調整の検討2019

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Motivational regulation strategies in two cooperative learning situations2018

    • Author(s)
      Umemoto, T., Tanaka, K., & Yada, N.
    • Organizer
      the 29th International Congress of Applied Psychology
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 他者との学習における動機づけ調整―2つの協同場面における検討―2018

    • Author(s)
      梅本貴豊・矢田尚也
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 他者との学習における動機づけ調整方略とメタ認知2018

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業中の動機づけの変動性と動機づけ調整2018

    • Author(s)
      梅本貴豊・稲垣勉
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Motivational regulation strategies in cooperative learning2017

    • Author(s)
      Umemoto, T., Tanaka, K., & Yada, N.
    • Organizer
      the 15th European Congress of Psychology
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 他者との学習における動機づけ調整―自由記述による調査からの検討―2017

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会第26回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Presentation] 他者との学習における動機づけ調整方略尺度の作成2017

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Presentation] 他者との学習における動機づけ調整方略と行動的エンゲージメントの関連―Relative Weight Analysisによる検討―2017

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
  • [Presentation] 協同学習における信念,動機づけと学習行動の関連2016

    • Author(s)
      梅本貴豊・田中健史朗・矢田尚也
    • Organizer
      日本教育工学会第32回全国大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 自己調整学習の多様な展開―バリー・ジマーマンへのオマージュー(第7章 大学生をより方略的で自己調整的な学習者にするための支援)2019

    • Author(s)
      梅本貴豊(ヘファ・ベンベヌティ、ティモシー・J・クリアリィ、アナスタシア・キトサンタス、中谷 素之)
    • Total Pages
      600
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571220586
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 学生を自己調整学習者に育てる(第3章 読む,見る,聞くことの自己調整;第12章 統合されたコースのモデルと学生にもたらす効果)2017

    • Author(s)
      梅本貴豊(L.B.ニルソン 著、美馬 のゆり、伊藤 崇達 監訳)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      北大路書房
    • ISBN
      4762829781
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 自ら学び考える子どもを育てる教育の方法と技術(第8章:自律的な問題解決を促す指導)2016

    • Author(s)
      梅本貴豊
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      北大路書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi