• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Comprehensive Program to Prevent High School Dropout

Research Project

Project/Area Number 16K17324
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionAtomi University (2019)
Sakushin Gakuin University Women's College (2016-2018)

Principal Investigator

OGURI Takahiro  跡見学園女子大学, 心理学部, 准教授 (10635379)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords高校中退 / 高校中退リスク評価尺度 / 学習スキル / 普遍的予防 / 選択的予防 / 指示的予防 / 高校中退予防尺度 / 標準化 / 教育心理学 / 教育相談 / 高校中退予防
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop a comprehensive prevention program for high school dropout. First, the prevention program was classified into “universal prevention”, “selective prevention” and “indicated prevention”. In the universal prevention, we developed the study skill education program. We targeted high school students with learning difficulties and taught them study skill focusing on fluency, and confirmed the effects. In selective prevention, we developed a scale consisting of 6 factors and 35 items as a scale for screening a high-risk group for dropout, and called the “RAS-HD: Risk Assessment Scale for High School Dropout )”. In indicated prevention, we confirmed the effects of collaboration for school adaptation support and career support through a case study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文部科学省(2014)によれば,平成25年度の高校中途退学者数は約6万人であり,在籍者に占める中途退学者の割合(中退率)は1.7%であった。こうした高校中退者について,埼玉県教育委員会(2011)は中退の翌年に追跡調査を行い,中退者の半数以上が「社会的弱者」のままであったと報告している。このような現状について内閣府(2010)は,高校中退が社会的弱者に至る高いリスク要因になるとし,在学中における早い段階から高校が計画的に支援を行っていくことの必要性を指摘している。そこで,本研究ではさまざまなレベルで高校中退を予防するプログラムを開発し,その効果を検証した。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 二つの事例で考える 夏休みの上手な休み方と「心のケア」 (特集 夏休み明けの「心のケア」、夏休み中にできること)2019

    • Author(s)
      小栗貴弘
    • Journal Title

      月刊学校教育相談

      Volume: 33 Pages: 24-27

    • NAID

      40021940263

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校中退リスク評価尺度(RAS-HD)の妥当性および高校中退リスクに対するソーシャルサポートの影響の検討2019

    • Author(s)
      小栗貴弘
    • Journal Title

      作新学院大学・作新学院大学女子短期大学部教職実践センター研究紀要

      Volume: 7 Pages: 33-42

    • NAID

      120006850725

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校中退における指示的予防に関する事例研究―連携による学校適応支援とキャリア支援―2019

    • Author(s)
      小栗貴弘,工藤仁美
    • Journal Title

      立教大学臨床心理学研究

      Volume: 13 Pages: 1-13

    • NAID

      120006630905

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高校中退の指示的予防を通した社会的自立の支援―中退のセーフティネットを目的とした外部機関との連携―2019

    • Author(s)
      小栗貴弘,吉永惠子
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 9 Pages: 123-133

    • NAID

      120006601961

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校中退リスク評価尺度(RAS-HD)の開発―信頼性およびカットオフ値の検討―2018

    • Author(s)
      小栗貴弘
    • Journal Title

      作新学院大学女子短期大学部研究紀要

      Volume: 2 Pages: 31-39

    • NAID

      40022050460

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 漢字学習における学習スキルのユニバーサルデザインの検討 ー高校中退の普遍的予防のためのアナログ研究ー2018

    • Author(s)
      小栗貴弘
    • Journal Title

      作大論集

      Volume: 8 Pages: 147-162

    • NAID

      120006459158

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校中退予防としての学習スキル獲得の効果 -英単語学習における流暢性獲得-2018

    • Author(s)
      小栗貴弘,大橋智
    • Journal Title

      教職研究

      Volume: 30 Pages: 35-47

    • NAID

      40021644758

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Social skills training for high school students: Scale development and efficacy evaluation2017

    • Author(s)
      小栗貴弘
    • Journal Title

      Journal of Health Psychology Research

      Volume: 29 Issue: Special_issue Pages: 139-149

    • DOI

      10.11560/jhpr.160523040

    • NAID

      130005244623

    • ISSN
      2189-8790, 2189-8804
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学校臨床におけるスクールカウンセラーと他職種のコラボレーション2017

    • Author(s)
      小栗貴弘
    • Organizer
      日本家族心理学会 第34回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校における「教科指導の配慮や工夫」の充実のために2017

    • Author(s)
      小栗貴弘
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校中退予防としての学習スキル獲得の試み ―英単語学習における流暢性獲得とその効果―2017

    • Author(s)
      小栗貴弘,大橋智
    • Organizer
      日本LD学会第1回研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 定時制高校におけるSSWとSCの連携による効果的支援-校内支援による中退予防と関係機関とのネットワークによる就労支援の実践報告-2016

    • Author(s)
      吉永惠子・小栗貴弘
    • Organizer
      日本学校ソーシャルワーク学会第11回大会
    • Place of Presentation
      法政大学多摩キャンパス
    • Year and Date
      2016-08-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ワークで学ぶ学校カウンセリング「第11章 高校中退に至る前に高校教師にできることは何か?」2019

    • Author(s)
      竹尾 和子、井藤 元、小栗 貴弘
    • Total Pages
      282
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779513916
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi