• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Producing knowledge, clinical applications, and public dissemination of psychological research by clinical psychologists

Research Project

Project/Area Number 16K17343
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionAtomi University (2017-2019)
Health Science University (2016)

Principal Investigator

Arai Masaru  跡見学園女子大学, 心理学部, 准教授 (80750702)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords心理専門職 / 科学者-実践家モデル / 研究活動 / エビデンスに基づく心理学的実践 / 心理学的知識の社会的普及 / 心理学的知見の社会的普及 / 教育訓練 / 心理臨床家志望動機 / 研究への興味・関心 / 研究の自己効力感 / 研究に関わる教育訓練環境 / Research Self Efficacy / Evidence Based Practice / 教育訓練プログラム / 臨床心理士 / サポート体制
Outline of Final Research Achievements

The following research-based professional activities are required of professional clinical psychologists: (1) Producing important research findings on psychology based on a positive attitude to research, (2) An open attitude regarding different psychological studies and promotion of evidence-based practices in psychology, and (3) Activities for public dissemination of psychological knowledge and research findings. In this study, the characteristics and factors influencing psychological research activity, attitude toward evidence-based practice in psychology, and attitudes toward public dissemination of psychological knowledge among clinical psychology graduate students and clinical psychologists in Japan were investigated. Then, the effect of training programs for graduate students learning research-based professional activities by clinical psychologist. Some indicators were pointed out to develop future researches on professional activities based on research of clinical psychologists.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、心理支援に携わる心理専門職の科学者・研究者としての役割に焦点をあて、研究活動を基盤とした多様な専門活動の発展可能性について検討した。本研究で得られた様々な知見や成果は、臨床活動に有益な知見をもたらす研究活動、科学的な研究知見・技能・態度を活かした効果的な臨床実践、人々の心の健康に寄与する知識や知見の社会的普及のさらなる発展・推進に貢献すると考えられる。また、研究活動を通じてこそ、心理専門職は学術的心理学とのつながりを持つことができる。本研究の成果は、基礎と臨床の対立構造を越え、心理学分野の多様な研究領域を活かした心理専門職による専門活動の発展に向けた一助となり得ると考える。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2016

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 心理専門職・大学院生の研究活動とエビデンスに基づく実践に関わる要因の検討2020

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 37 Pages: 559-570

    • NAID

      40022204745

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理臨床家志望動機の類型に応じた研究活動およびエビデンスに基づく実践への態度に関わる要因の検討2020

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      跡見学園女子大学心理学部紀要

      Volume: 2 Pages: 9-20

    • NAID

      120007097971

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理専門職による研究知見の効果的生成・臨床的活用・社会的普及に関する展望2019

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 36 Pages: 657-667

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 心理専門職による研究活動を基盤とした臨床的・社会的活動の展開に関する探索的検討2019

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      跡見学園女子大学心理学部紀要

      Volume: 1 Pages: 47-61

    • NAID

      120007089000

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床心理学・最新研究レポート シーズン3(第15回)臨床現場において心理専門職が必要とする研究技能 : Peterson CH, Hall SB & Buser JK (2016) Research training needs of scientist-practitioners : Implications for counselor education. Counselor Education and Supervision 55 ; 80-942019

    • Author(s)
      新井 雅
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 19 Pages: 251-255

    • NAID

      40021825505

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 心理専門職による研究活動を促進する教育訓練のあり方に関する探索的検討2018

    • Author(s)
      新井 雅
    • Organizer
      日本心理臨床学会 第37回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 心理専門職による研究知見の臨床的活用のあり方に関する探索的検討2018

    • Author(s)
      新井 雅
    • Organizer
      日本認知・行動療法学会第44回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 心理専門職による研究知見の社会的普及に関する探索的検討2018

    • Author(s)
      新井 雅
    • Organizer
      日本カウンセリング学会 第51回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] A perspective on collaboration based on diversity in psychology for promoting social contribution by psychologists2016

    • Author(s)
      Masaru Arai
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-27
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi