• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on connection between Early Childhood Education and Primary School Education using "Approach Curriculum"

Research Project

Project/Area Number 16K17371
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education (2017-2022)
Hirosaki University (2016)

Principal Investigator

IINO Yuki  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (10633612)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords幼保小の接続 / アプローチ・カリキュラム / ニュージーランド / 地域資源 / 児童館 / 接続期のカリキュラム / 5歳児就学 / 移行期 / 就学システム / 個別就学 / 集団就学 / 接続期 / カリキュラム / 記録 / 評価 / 児童センター / 接続カリキュラム / 移行システム / 幼保小連携 / New Entrance Class / 児童クラブ
Outline of Final Research Achievements

This research focuses on the "Approach Curriculum" that is created for the purpose of connecting early childhood education to education after school age, and examines its content and method based on field surveys in Japan and New Zealand.  It was suggested that the process of connection was established in New Zealand, and that the utilization of children's centers as local resources would lead to new developments in the creation of "Approach Curriculum" in Japan. The results of this study indicated the necessity of simultaneously examining the quality of the structure and the quality of recognition among the people involved in the preparation of the "Approach Curriculum."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は「アプローチ・カリキュラム」の作成において課題の1つに挙げられる「スタート・カリキュラム」との接続において、幼児教育と学齢期以降の教育との直接的な接続ではなく、それらを外側から間接的に結びつける地域資源としての児童館の役割に着目し検討を行った点に独自性がある。また、「アプローチ・カリキュラム」の新たな展開過程についてニュージーランドでの実践を基に内容面から情報を提供できた点に社会的意義がある。

Report

(8 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 地域資源を活かした「接続期カリキュラム」の作成方法に関する研究 -児童館の情報収集・発信能力に着目して-2023

    • Author(s)
      飯野祐樹
    • Journal Title

      幼年教育WEBジャーナル

      Volume: 5 Pages: 35-42

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ニュージーランドの就学システムに関する研究- 個別就学から集団就学への移行過程に着日して一2019

    • Author(s)
      飯野祐樹
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 54 Pages: 27-36

    • NAID

      120006576885

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Study on the Development of 'Quality Assurance' and 'Quality Evaluation/Assessment' in New Zealand Early Childhood Education Policy:2018

    • Author(s)
      飯野 祐樹
    • Journal Title

      RESEARCH on EARLY CHILDHOOD CARE and EDUCATION in JAPAN

      Volume: 56 Issue: 1 Pages: 56-67

    • DOI

      10.20617/reccej.56.1_56

    • NAID

      130007502621

    • ISSN
      1340-9808, 2424-1679
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] ニュージーランドにおける「小学校移行プログラム」の検討2020

    • Author(s)
      飯野祐樹
    • Organizer
      日本保育学会 第73回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 認定こども園における教育及び保育の内容に関する全体的な計画の作成について2019

    • Author(s)
      飯野祐樹
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼保小接続における児童センターの役割について2017

    • Author(s)
      飯野祐樹
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「身体」からみた日本とニュージーランドの幼児教育2017

    • Author(s)
      七木田敦, 大野歩, レイチェル・バーク, 飯野祐樹
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保幼小の接続-アプローチ・カリキュラムに着目して-2016

    • Author(s)
      飯野祐樹
    • Organizer
      日本保育学会第69回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学小金井キャンパス(小金井市)
    • Year and Date
      2016-05-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 保育・幼児教育・子ども家庭福祉辞典2021

    • Author(s)
      中坪 史典、山下 文一、松井 剛太、伊藤 嘉余子、立花 直樹
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623090846
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 文化を映し出す子どもの身体 文化人類学からみた日本とニュージーランドの幼児教育2017

    • Author(s)
      七木田敦, 中坪史典, 飯野祐樹, 大野歩, 田中沙織, 島津礼子, 松井剛太
    • Total Pages
      294
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      4571110413
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi