• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Citizenship education and the function of exclusion in the historical Context: Focusing on early 20th century America

Research Project

Project/Area Number 16K17372
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

Jinichiro Saito  東海大学, 課程資格教育センター, 講師 (80756031)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / 米国 / 公民科教育 / カリキュラム / 専門家主義 / 教師の主体性 / 総合と教科 / 社会科教育史 / シティズンシップ / 評価 / 教師 / アメリカ教育史 / アメリカ社会科 / 教育制度
Outline of Final Research Achievements

This research aims to reveal the process of creating citizenship education in the early 20th century, focusing on the school curriculum and function of exclusion. In general, the American school curriculum in the early 20th century tended to emphasize the importance of creating good citizens and, theoretically, cultivating good citizenship practices. However, emphasizing the concept of “making good citizens” tended to result in the function of exclusion.
This research discovered this exclusion phenomenon on civic values, the curriculum creation process, and the method of evaluating citizenship. This phenomenon and structure came about for two key reasons: the curriculum theory tended to be specialized and sophisticated, and the curriculum began to be used in large geographic area.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果を踏まえると、米国では20世紀初頭からシティズンシップ教育の理論レベルでの精緻化が進んでいったが、その目的達成への工夫がなされるほど、実践化に向けた排除性が生まれる懸念があると言える。本研究では、これらの点を歴史的に言及することができた点に学術的な意義があると考える。
一方、これらから示唆されるのは、シティズンシップ教育のカリキュラム開発のプロセスやあり方を誰もがアクセス可能な包摂的なものへとシフトさせていくか、という点である。このについては、教員養成研究や教育評価研究との接点を模索する必要がある。このような今後の展望を示した点に、本研究成果の社会的意義が存在すると考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results) Remarks (5 results)

  • [Journal Article] レリバンス:社会科授業において子どもの文脈に寄り添い、学ぶ意義を感じさせることの意味を問い直す(特集:世界の研究動向から考える。社会科授業の理解に役立つ12のキー概念)2018

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Journal Title

      明治図書 社会科教育

      Volume: 716 Pages: 124-125

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] カリキュラム研究史に見る「近代性」に関する一考察――20世紀前半の米国社会科教育史に焦点を当てて――2018

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Journal Title

      文明

      Volume: 22 Pages: 13-24

    • NAID

      120006938505

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 20世紀初頭米国におけるシティズンシップの脱政治化に関するカリキュラム研究 ――フィラデルフィアの初等公民科カリキュラムに注目して――2017

    • Author(s)
      斉藤 仁一朗
    • Journal Title

      公民教育研究

      Volume: 24 Pages: 15-29

    • NAID

      40021198546

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 米国社会科成立史研究における学説と研究目的の変遷と展望 ――日米の米国社会科成立史研究の比較を通して――2017

    • Author(s)
      斉藤 仁一朗
    • Journal Title

      社会科教育論叢

      Volume: 50

    • NAID

      130006744929

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] ヴァージニア・プランにおける総合領域と教科教育の位置づけに関する考察 ――H.C.キャズウェルの教科教育観との比較を通して――2019

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      東北教育学会第76回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 新教科・科目成立時における多様な利害関係・ニーズの包摂戦略 ―米国社会科成立史を事例として―2017

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 20世紀前半の米国社会科教育における情意面の評価方法2017

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Reconsidering the concept of citizenship and care for the socioeconomic self-responsibility of students: Focusing on social studies in early-twentieth century America2016

    • Author(s)
      Jinichiro Saito
    • Organizer
      Annual Conference of College & University Faculty Assembly, An Affiliated Group of National Council for the Social Studies
    • Place of Presentation
      Washington DC(USA)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 米国社会科成立史研究の史的変遷から見たカリキュラム概念の変容2016

    • Author(s)
      斉藤仁一朗
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] ハロルド・ラッグ著:渡部竜也、斉藤仁一朗、堀田諭、桑原敏典訳2018

    • Author(s)
      ハロルド・ラッグ著:渡部竜也、斉藤仁一朗、堀田諭、桑原敏典訳
    • Total Pages
      20
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      4861106028
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] Research map

    • URL

      https://researchmap.jp/saitojinichiro

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 斉藤仁一朗 研究室

    • URL

      http://jinichiro15.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 東海大学のホームページ(教員紹介)

    • URL

      https://www.u-tokai.ac.jp/staff/detail/MDQwMDEw/MzAyMjkw

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] Research Map

    • URL

      http://researchmap.jp/saitojinichiro/

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 東海大学 教員紹介

    • URL

      http://www.u-tokai.ac.jp/staff/detail/MDQwMDEw/MzAyMjkw

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi