• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

American Theory of School Reform: Donald Schon and around

Research Project

Project/Area Number 16K17377
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Institute of Technology (2017-2018)
The University of Tokyo (2016)

Principal Investigator

Suzuki Yuta  東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (20725246)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学校改革 / 活動の理論 / 学校改革研究 / ドナルド・ショーン / アネンバーグ・チャレンジ / 教育政策 / 教師教育 / 教育実践 / 評価 / アネンバーグ
Outline of Final Research Achievements

This study revealed the development of the theory of action of school reform in Donald Shon's Cities and Schools Research Group that envisioned a cross-sectional evaluation study of the Annenberg Challenge, a nationwide school reform effort in the mid-1990s in the United States.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、学校改革の「比類なき実験」と称されたアネンバーグ・チャレンジに対して、行財政・政策的な関心ではなく、学校改革の評価研究を担おうとした研究者グループの動向を対象とし、学校改革の理論の展開を解明することにあった。本研究の社会的意義は、学校改革を直接導く諸概念ではない、学校改革のデザインや評価のためのメタ理論として、〈学校改革の「活動の理論」〉に接近した点にあった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Presentation] 学校改革の「活動空間(action space)」―J.マクドナルドの理論の展開―2018

    • Author(s)
      鈴木悠太
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校改革の定義―アネンバーグ・チャレンジの企図―2017

    • Author(s)
      鈴木悠太
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の「専門家共同体(professional community)」における実践と政策2016

    • Author(s)
      鈴木悠太
    • Organizer
      日本教育学会
    • Place of Presentation
      北海道大学(北海道・札幌市)
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教育の本質と教師の学び2019

    • Author(s)
      高橋浩、金田健司、森下稔、野浪俊子、助川晃洋、鈴木悠太、池田哲之、林直美
    • Total Pages
      184
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028526
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教師の「専門家共同体」の形成と展開―アメリカ学校改革研究の系譜―2018

    • Author(s)
      鈴木 悠太
    • Total Pages
      488
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251230
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi