• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on children's transition and support in mealtime experience from ECEC to primary school.

Research Project

Project/Area Number 16K17378
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Yodogawa Yumi  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任講師 (60773158)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords食事の環境 / 子どもの認識 / 食事への関心 / 食事場所 / 配膳方法 / 子どもの主体的選択 / 食事 / 5歳児 / 保育者の認識 / 描画分析 / インタビュー / 質的分析 / 園での食事 / 幼児の認識 / 子どもの主体性 / 保育所 / 幼稚園 / 食事中の言葉がけ / 保育者の配慮 / 保育における共食 / 乳児期 / 幼児期 / テキスト分析 / 食事の支援 / 就学前後 / 保育者のかかわりや意識 / 質問紙調査 / インタビュー調査
Outline of Final Research Achievements

This study focused on teachers’ role at mealtime in ECEC center and primary school. 36 5-year-old children and classroom teachers, parents, cooks from 3 centers participated in this study. The study continued until the children were in first grade at primary school. From analysis of children’s drawings, interview and teachers’ interview, it was revealed that children who had high interest in eating drew many contents including detail content of meal, meal place environment, procedure of mealtime, and their friends. In contrast, the children who had low interest in eating and/or those whom teachers recognized as they had some tasks related to mealtime did not draw much content. The trend in drawings and interviews of children was suggested to have relation with place, time of mealtime and how they serve meals. Also, the degree of children’s autonomous decision on what and how much they eat seemed to influence how much they recognize about the detail content of meal.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、これまであまり明らかにされてこなかった子ども自身の声を通して、園や小学校における食事経験に関する子ども自身の認識を調査した。また、子どもたちの食事を日々支えている保育者、保護者、栄養士等への調査を行い、そこでの援助の課題について検討した。食事場面に関する子どもの認識には、食事場所、時間、配膳方法等が関係していると考えられることが示唆されたことから、実際の食事場面の環境設定を検討するための視点を提供した。また、何をどれだけ食べるかに関する子どもの主体的判断の余地が大きいことで子どもの食事そのものへの関心も高まると考えられ、食事提供のあり方への視座を提供したと言える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 5歳児の園における食事の課題に関する分析 ー園児の描画及びインタビューと保育 者のインタビューからー2019

    • Author(s)
      淀川裕美
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 57(2)

    • NAID

      130007852271

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 5歳児は、園における食事場面をどのように認識しているかー描画とインタビューの手法を用いてー2018

    • Author(s)
      淀川裕美
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 56(3) Pages: 103-114

    • NAID

      130007609596

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 5歳児は、園における食事場面をどのように認識しているか ―描画とインタビューの手法を用いて―2018

    • Author(s)
      淀川裕美
    • Journal Title

      保育学研究

      Volume: 56

    • NAID

      130007609596

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 食事場面におけるコミュニケーションー子どもたちの楽しい食事を支える保育者のかかわりー2019

    • Author(s)
      淀川裕美
    • Organizer
      日本保育学会第72会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 5歳児の園における食事経験と保育者の認識に関する分析2018

    • Author(s)
      淀川裕美
    • Organizer
      日本保育学会第71会大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 食事場面における保育者と子どものかかわりに関するテキスト分析2017

    • Author(s)
      淀川裕美
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 5歳児の園における食事場面の認識に関する分析2017

    • Author(s)
      淀川裕美
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi