• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and demonstration of a support tool for teacher to reflect on lesson that practice collaborative learning.

Research Project

Project/Area Number 16K17391
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionNagasaki University

Principal Investigator

FUJII Yusuke  長崎大学, 教育学部, 准教授 (20710833)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords協同学習 / 授業省察 / 授業分析 / 全天球カメラ / 対話的自己論 / 授業アーカイブシステム / 教師の意思決定 / ウェアラブルカメラ / 発話分析 / 省察 / 対話的自己 / アーカイブシステム / 教師 / GD表 / 授業研究
Outline of Final Research Achievements

In this study, two main results were obtained. The first is development and demonstration of a lesson reflection support tool by utilizing an omnidirectional camera and a lesson archive system. I have realized a system that allows teachers to watch the video of the group they want to view. I was also able to gain new insights about the possibilities and methods of using the lesson archive system.
The second point is that it was clarified that various positions are involved in the reflection of the veteran teacher. It became clear that not only as a practitioner but also the narrative by various positions deepens reflection.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

アクティブラーニングの視点による授業改善や主体的・対話的で深い学びが教育のキーワードとなっている昨今において、教師による授業の振り返りを支援するツールを開発することで、教師の専門性の発達に寄与することができたと言える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] タブレット端末を用いたグループ活動による教員養成課程学生の意識変容ー個人特性を要因とした協働学習に対する意識についてー2019

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫、中尾早紀、藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 5 Pages: 175-188

    • NAID

      120006974558

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] タブレットを活用した国語科「ことわざ」の単元の授業実践2019

    • Author(s)
      山口真優希、藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部教育実践研究紀要

      Volume: 18 Pages: 297-306

    • NAID

      40022129292

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業アーカイブシステムを活用した授業分析と省察に関する実証的研究ー教育実習後の学生を対象としてー2018

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 4 Pages: 51-60

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 授業省察における教師の自己内対話 ―ハーマンスの対話的自己論をてがかりとして―2018

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 43

    • NAID

      130007622802

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協働学習を記録する全天球授業観察システムの評価2017

    • Author(s)
      瀬戸崎典夫, 鶴本菜穂子, 藤井佑介
    • Journal Title

      長崎大学教育学部紀要

      Volume: 81 Pages: 191-198

    • NAID

      40021418069

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業分析における教師のポジションに関する研究ー対話的自己論による教師の語りの分析ー2016

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 18 Pages: 23-34

    • NAID

      130008036350

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 授業アーカイブシステムを活用した授業省察及び分析に関する研究 ―グループにおける発話分析を通して ―2018

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 全天球型カメラを用いた即時評価システムの提案2016

    • Author(s)
      鈴木計哉, 藤井佑介, 瀬戸崎典夫
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      国内:長崎大学(長崎県長崎市)
    • Year and Date
      2016-10-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習後の学生による授業分析及び省察に関する実践研究2016

    • Author(s)
      藤井佑介
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Place of Presentation
      国内:九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 協働学習における即時評価システムの開発2016

    • Author(s)
      鈴木計哉, 藤井佑介, 本多博, 瀬戸崎典夫
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      国内:大阪大学(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi