A Study of the Relationships between Building Teacher's Collegiality and Teacher Evaluation in constructing an Autonomous Management School
Project/Area Number |
16K17392
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
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Research Institution | Kagoshima University |
Principal Investigator |
Takatani Tetsuya 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 准教授 (00464595)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 自律的学校経営 / 同僚性 / 校内研修 / 教員評価 / 目標管理 / 学校組織開発 / 教師の成長 / 協働 / 対話 / 教育学 / 学校経営 / 学校評価 |
Outline of Final Research Achievements |
There are two main findings of the study. First, in-school teacher training(konai kenshu) is the main opportunity in constructing an autonomous school management. The dialogue among teachers in konai kenshu leads teachers to deepen their capacity of collaboration and building collegiality. Second, the feedback session of management by objectives is an important opportunity to evaluate that teachers made an effort for collaboration in their school organization.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、自律的な学校経営や学校改善の実現には校内研修における専門的学習と協働的な関係構築が鍵となり、それらが成立していった学校の校内研修の発展過程にはどのような特徴があったかを描出した点にある。学校の自律性の確立が求められる中、現実の学校において生起した事実から知見を整理した点に学術的意義がある。また、そこに教員評価における目標管理の営みがどのように関連づき得るかを具体的に明らかにした。教員評価や目標管理を学校の組織開発や教員間の同僚性構築に具体的にどのようにつなげていくかという難問に直面している学校教育現場に対し、ひとつのモデルとしての運用方法を提示したという点で社会的意義が高い。
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Report
(4 results)
Research Products
(7 results)