• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Constructing the Special Education System in general elementary and secondary schools: practices and problems in the U.S. school in 1970-90.

Research Project

Project/Area Number 16K17398
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionShiga University (2017-2019)
Kokushikan University (2016)

Principal Investigator

HAYAMA Yuko  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (20737192)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学習障害 / Learning Disabilities / アメリカ合衆国 / the U.S. / Response to Intervention / CBM / ミネソタ州 / アイオワ州 / DBPM / early intervention / 特別支援 / 特別なニーズ / 特別支援教育
Outline of Final Research Achievements

I examined the school-based problem solving system for helping children with disabilities. Especially, I focused on the studies at Institute for Research on Learning Disabilities (Univeresity of Minnesota) in 1970-80th, and school-based proplem solving system at Heartlan Area Educatoin Agency (Iowa) in 1980-90th. Through this study, I found those things. First, these studies and practices in 1970-90th reflected the vision of special education reform in 1970-90th; for example, Least Restrictive Environment and noncategorical education. Second, in early 2000th, two academic conferences were held, and these studies and practices in 1970-90th were presented there as the practical methods to solve the problems at schools. Third, after special education reform in mid-2000th, the shcool based problem solving system originated in 1970-90th were accepted through country, however, in most cases, not purposes but methodologies were focused on.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の意義は、現代のアメリカにおいて用いられており、今後の日本にも影響を与える可能性のある学習障害児支援枠組みについて、源流となる1970~90年代の取り組みから見直すことで、その特徴を再考した点にある。教育実践において、新たな手法を有効に取り入れていくためには、その背後にある問題意識や理論を正確に把握したうえで、目前の問題に合わせた修正を加えていく必要があると考えられる。現代とは異なる1970~90年代の問題意識や理念を整理して示したことは、今後これらの手法を適切に用いていくために意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 1980~90年代アメリカ合衆国の学校教育における多層的な介入システムに関する検討―アイオワ州ハートランド地域教育局の問題解決アプローチに注目して―2020

    • Author(s)
      羽山裕子
    • Journal Title

      滋賀大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 175-188

    • NAID

      40022268736

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ミネソタ大学による「データに基づくプログラム修正」の検討――困難を抱える子どもたちへの支援提供枠組みの構想――2018

    • Author(s)
      羽山裕子
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 28 Pages: 67-76

    • NAID

      40022177523

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 【書評】江口季好著『障害児学級の国語(ことば)の授業』2018

    • Author(s)
      羽山裕子
    • Journal Title

      障害者問題研究

      Volume: 45(4) Pages: 72-77

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ合衆国における障害児童・生徒を対象とした州スタンダードの特徴と課題2018

    • Author(s)
      羽山裕子
    • Organizer
      教育目標・評価学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 特別な支援を提供するという判断はどのように下されるべきか――アメリカ合衆国における学習障害児支援体制の模索から――(シンポジウム「教育と福祉――公教育のあり方を問い直す(2)―」シンポジアスト)2018

    • Author(s)
      羽山裕子
    • Organizer
      大阪市立大学教育学会第8回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] アメリカの学習障害児教育――学校教育における支援提供のあり方を模索する2020

    • Author(s)
      羽山裕子
    • Total Pages
      309
    • Publisher
      京都大学学術出版会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] よくわかる教育課程第2版(担当:「学習のレディネス」「特別支援教育」「個に応じた指導」計6頁)2018

    • Author(s)
      羽山裕子
    • Total Pages
      230
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 特別活動と生活指導(教職教養講座)2017

    • Author(s)
      西岡加名恵・矢野智司・高見茂編
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      協同出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi