• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Historical review of curriculum reform in Taisho new education: Focusing on Seijo Elementary School

Research Project

Project/Area Number 16K17400
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionAsahi University (2017-2020)
Niigata University of Health and Welfare (2016)

Principal Investigator

Adachi Atsushi  朝日大学, その他部局等, 准教授 (50707528)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords大正新教育 / カリキュラム改革 / 成城小学校 / 「学習の個別化」 / 「生活の社会化」 / 生活の社会化 / 学習の個別化 / 成城学習 / 郷土教育 / マルクス主義 / 自学主義 / 赤井米吉 / 西田幾多郎 / 小林茂 / ウィネトカ・プラン
Outline of Final Research Achievements

Japan at the beginning of the 20th century saw a national groundswell to improve school education. As results of reviewing details of curriculum reforms of Seijo Elementary School (SES) which was one of the centers of the educational reform movement called Taisho New Education, the following findings were obtained. First, Educational researches and practices in SES from its establishment in 1917 to the 1920s were promoted in accordance with the founder Masataro Sawayanagi's policy of "self-study", putting importance on development of children's spontaneity and "individualization of learning". Second, After death of Sawayanagi in 1927, in the 1930s, teachers of SES raised "socialization of children's life" as a new slogan for curriculum reforms incorporating ideas from Marxism, local education theory, and manual training theory.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

先行研究が詳らかにしてこなかった沢柳政太郎没後、1930年代の教育研究の動向をも視野に入れ、1917年の創設から1933年の成城事件による実践と研究の断絶までを連続的、動態的に分析する視角を提起したことによって、成城小学校におけるカリキュラム改革の到達点と限界性を捉え直すことに成功した。
同校のカリキュラム改革の基本方針の展開の筋道を「学習の個別化」への傾斜からその反省に立った「生活の社会化」へと描き直したことによって、大正新教育が内包していた教育改革の諸契機の解明には、現代の教育改革における歴史的参照軸として重要な意義があることをも明らかにできたと考える。

Report

(6 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Trends and Developments in Historical Studies of Taisho New Education2021

    • Author(s)
      Adachi Atsushi
    • Journal Title

      『大正新教育におけるカリキュラム改革の史的再検討-成城小学校を中心に-』

      Volume: 1 Pages: 55-71

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 成城小学校におけるカリキュラム改革の基本方針とその展開-大正新教育の到達点と限界性に関する史的再検討の一環として-2020

    • Author(s)
      足立淳
    • Journal Title

      成城学園百年史紀要

      Volume: 6 Pages: 25-40

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 1930年代初頭成城小学校における小林茂の教育論に関する基礎的研究-その郷土地理教育論に着目して-2019

    • Author(s)
      足立淳
    • Journal Title

      教育史研究室年報

      Volume: 24 Pages: 1-16

    • NAID

      40021876100

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 1930年代初頭新潟における子どもの生活世界と「戦争」-児童文集を手がかりとして-2018

    • Author(s)
      足立淳・木村哲郎・今井翔馬
    • Journal Title

      新潟から戦争を考える-公開市民シンポジウムの記録-

      Volume: なし Pages: 14-35

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 赤井米吉の教育思想における西田哲学の影響-両者の「自覚」概念の同質性に着目して-2017

    • Author(s)
      足立淳
    • Journal Title

      教育新世界

      Volume: 65 Pages: 18-23

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 1930年代初頭成城小学校におけるカリキュラム研究の展開と限界-小林茂の郷土地理教育論を中心に-2016

    • Author(s)
      足立淳
    • Organizer
      教育史学会第60回大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 1930年代初頭新潟における子どもの生活世界と「戦争」-児童文集を手がかりとして-2016

    • Author(s)
      足立淳・木村哲郎・今井翔馬
    • Organizer
      公開市民シンポジウム「新潟から戦争を考える」
    • Place of Presentation
      NSGカレッジリーグ学生総合プラザSTEP
    • Year and Date
      2016-09-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 赤井米吉の教育思想における西田哲学の影響-両者の「自覚」概念の同質性に着目して-2016

    • Author(s)
      足立淳
    • Organizer
      2016年度WEF国際教育フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 『大正新教育におけるカリキュラム改革の史的再検討-成城小学校を中心に-』2021

    • Author(s)
      足立淳
    • Total Pages
      71
    • Publisher
      2016年度~2020年度科学研究費助成事業(学術研究助成基金助成金)(若手研究(B))研究成果報告書
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi