• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An overview of governance that supports the circulation of knowledge in the US evidence market

Research Project

Project/Area Number 16K17403
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionHirosaki University (2018)
Kobe Tokiwa University (2016-2017)

Principal Investigator

KIRIMURA Takafumi  弘前大学, 教育学部, 講師 (00637613)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsエビデンス政策 / ガバナンス / 消費 / 因果関係 / 活用 / 民主的 / エビデンス / エビデンス論 / メタ・ガバナンス / エビデンス市場 / 自己組織性
Outline of Final Research Achievements

This study explores the effective way of evidence policy based on cases in the United States.
The results obtained through this study can be summarized mainly in the following three points. (1) The evidence policy that has been implemented in the United States since the 1990s underlies the belief of "consumption". (2) In the evidence policy supported by the belief of “consumption,” the jump from “it worked there” to “it will work here” is ignored. In order to make that leap possible, the way of democratic evidence policy (governance policy) is required. (3) In the federal government's education policy since the "No Child Left Behind Act of 2001", there has been a major change in the policy policy requiring evidence

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育実践や教育政策に対してエビデンスに基づくよう要求する趨勢が、我が国においても昨今散見されるようになった。その契機の一つである中室牧子の著書『「学力」の経済学』では、米国の政策に範をとっている。しかし、今後国を挙げてエビデンス政策を進めていく上では、その前提にある思想・信念に改めて目を向けなければならない。それによって、求めるエビデンスの在り方やアプローチが大きく変わるからである。
本研究を通して探求したのは、民主的なエビデンス政策の在り方である。それは、米国でのエビデンス政策とは全く異質なものである。エビデンス政策の多様な在り方を示すことは、実際の政策論において意義をもつと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 教育政策におけるエビデンスの在り方―その理論と研究動向―2019

    • Author(s)
      桐村豪文
    • Journal Title

      教育行財政研究

      Volume: 46 Pages: 31-35

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 活用のためのエビデンス論 ―「そこでうまくいった」から「ここでうまくいく」への飛躍 ―2019

    • Author(s)
      桐村豪文
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 121 Pages: 179-188

    • NAID

      120006619277

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] <Article>"Evidence" Requirement Change in the Federal Educational Policy in the United States: A Shift from a Strict Evidence Request Toward a Flexible Standard2018

    • Author(s)
      桐村豪文
    • Journal Title

      地域連携教育研究

      Volume: 3 Pages: 35-47

    • DOI

      10.14989/JERRA_3_35

    • NAID

      120006542078

    • ISSN
      2433-2356
    • Year and Date
      2018-09-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 不登校とガバナンス(1)~身体のエビデンス論~2018

    • Author(s)
      桐村 豪文
    • Journal Title

      神戸常盤大学紀要

      Volume: 11 Pages: 169-180

    • NAID

      120006454348

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 知のネットワーク・タグモデル2017

    • Author(s)
      髙松邦彦, 伴仲謙欣, 桐村豪文, 野田育宏, 村上勝彦, 光成研一郎, 中田康夫
    • Journal Title

      神戸常盤大学紀要

      Volume: 10 Pages: 51-60

    • NAID

      120006022268

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職協働による教学マネジメント改革の理念構築~まなびの re:デザイン~2017

    • Author(s)
      桐村豪文, 髙松邦彦, 伴仲謙欣, 野田育宏, 光成研一郎, 中田康夫
    • Journal Title

      神戸常盤大学紀要

      Volume: 10 Pages: 23-32

    • NAID

      120006022265

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] エビデンス‐ガバナンス論の構築(試論)―教育現場にとって研究は無益なのか―2017

    • Author(s)
      桐村豪文
    • Journal Title

      神戸常盤大学紀要

      Volume: 10 Pages: 151-174

    • NAID

      120006022264

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教育政策におけるエビデンスの在り方―その理論と研究動向―2018

    • Author(s)
      桐村豪文
    • Organizer
      関西教育行政学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 動的カリキュラムマップ2017

    • Author(s)
      髙松邦彦,村上勝彦,桐村豪文,伴仲謙欣,野田育宏,光成研一郎,中田康夫
    • Organizer
      第23回 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ステューデント・サポート・ポリシーを中核に据えた教学マネジメント改革2017

    • Author(s)
      桐村豪文、髙松邦彦、伴仲謙欣、野田育宏、光成研一郎、中田康夫
    • Organizer
      第23回 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教職協働の新しい形―アクションリサーチの実践―2017

    • Author(s)
      中田康夫、伴仲謙欣、桐村豪文、髙松邦彦、野田育宏、光成研一郎
    • Organizer
      第23回 大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 適応指導教室と外部専門家との連携2017

    • Author(s)
      桐村豪文、近藤千寿枝
    • Organizer
      日本教育行政学会第52回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 質的方法を用いた教育のエビデンスの探求2016

    • Author(s)
      桐村豪文
    • Organizer
      関西教育行政学会11月例会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-11-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi