• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Historical Study of the Development and Practices of the Early Childhood Educator training Curriculum between Japan and the United States

Research Project

Project/Area Number 16K17407
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Seitoku College

Principal Investigator

Nagai Yumi  東京成徳短期大学, その他部局等, 准教授 (30733547)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords保育者養成 / 幼児教育 / アメリカ幼児教育史 / 受容史 / キリスト教保育 / 幼児教育史 / 保育カリキュラム / 保育実践 / カリキュラム / 教育学 / 教育史
Outline of Final Research Achievements

This study examines the historical characteristics of early childhood educator training in Japan from a comparative educational historical perspective by examining the influence of the development and practice of American early childhood educator training curriculum on that in Japan. As a result, it became clear that while prewar Japanese early childhood educator training was greatly influenced by the U.S. curriculum, it had different aspects, and that this led to universal issues in the training of early childhood educator that are also seen in contemporary Japan. Compared to the U.S., the underlying problems in Japanese early childhood educator training are a lack of awareness that childcare is a profession and inadequate teacher training with a view to cooperation between kindergartens and elementary schools. In order to improve the quality of early childhood education, it will be necessary to reform the training of early childhood educator with this in mind.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果により、戦前日本の保育者養成の特質が明らかになったほか、現代の保育者養成の諸問題との関連では、保育者の待遇や社会的地位の低さの要因は歴史的な側面からも検討する必要があることを指摘した。また比較教育史の視点を有することで、国際的な潮流の中で日本の保育者養成がどのように位置づけられてきたのかを明らかにすることができ、世界水準の保育者養成を実施する上での基礎的研究を提供した。今後、日本において、幼児教育の成功の鍵は保育者養成にあることを認識し、即戦力としての保育者ではなく、専門職としての保育者を育成しようとする意識を啓発することの有効性を提示した。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2021 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 「主体的・対話的で深い学びの研究―幼稚園教諭養成課程における実践―」2019

    • Author(s)
      福山多江子、生野金三、大澤洋美、香田健治、永井優美
    • Journal Title

      『東京成徳短期大学紀要』

      Volume: 52 Pages: 35-49

    • NAID

      40021855491

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「子どもの加減行為についての一考察」2019

    • Author(s)
      大澤洋美、安見克夫、福山多江子、永井優美
    • Journal Title

      『東京成徳短期大学紀要』

      Volume: 52 Pages: 13-22

    • NAID

      40021855477

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「「子どものための哲学」によって子どもの思考力は育成されるのか―保育者養成校の授業における学生の子ども理解の深化―」2019

    • Author(s)
      永井優美
    • Journal Title

      『国語教育研究』

      Volume: 563 Pages: 56-57

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 甲賀ふじのアメリカ留学と幼稚園教育実践2017

    • Author(s)
      永井優美
    • Journal Title

      日本の教育史学

      Volume: 60 Pages: 32-44

    • NAID

      130006603064

    • Related Report
      2017 Research-status Report 2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 実践的指導力の育成を志向してー保育観の形成を通してー2017

    • Author(s)
      福山多江子・生野金三・永井優美・大澤洋美
    • Journal Title

      東京成徳短期大学紀要

      Volume: 51 Pages: 85-94

    • NAID

      40021404083

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼稚園における学校評価基準資料の観点に関する一考察―実践的自己点検評価の基準と記述―2017

    • Author(s)
      安見克夫、福山多江子、永井優美、木埜下大祐
    • Journal Title

      東京成徳短期大学紀要

      Volume: 50 Pages: 53-66

    • NAID

      40021138353

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 「19世紀末から20世紀初頭のアメリカにおける日本の保育実践に対する認識―A. L. ハウの影響を中心として―」2018

    • Author(s)
      永井優美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「保育者養成における指導計画作成に関する一考察―アクティブ・ラーニングの形式の授業を通して―」2018

    • Author(s)
      福山多江子、永井優美
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「幼児期の遊び「加減」の行為が育てる身体知の研究(2)―体験的学び「加減」行為から習得する言語感覚」2018

    • Author(s)
      安見克夫、伊澤永修、大澤洋美、岡本弘子、永井優美、鍋島惠美、福山多江子、村石昭三
    • Organizer
      日本保育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「戦前日本キリスト教系保姆養成機関における保姆養成の特質―アメリカ人宣教師の保姆像に着目して―」2018

    • Author(s)
      永井優美
    • Organizer
      幼児教育史学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学生の実習に対する意識と成果について(2)―保育者の言葉かけの視点から―2016

    • Author(s)
      福山多江子、永井優美、加藤ひとみ
    • Organizer
      日本保育学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 豊明幼稚園における甲賀ふじの保育実践-幼小連携カリキュラムを手がかりに-2016

    • Author(s)
      永井優美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      香川大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 幼児教育史研究の新地平ー近世・近代の子育てと幼児教育ー上巻2021

    • Author(s)
      太田素子・湯川嘉津美編
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      萌文書林
    • ISBN
      9784893473820
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] The Routledge Encyclopedia of Modern Asian Educator 1850-20002021

    • Author(s)
      Edited by Shin’ichi Suzuki et al.
    • Total Pages
      422
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138933613
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 現代アメリカ教育ハンドブック2021

    • Author(s)
      アメリカ教育学会編著
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798917399
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 『大正新教育の実践―交響する自由へ-』2021

    • Author(s)
      橋本美保・田中智志編著
    • Total Pages
      457
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798916811
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『0~6歳児「言葉を育てる」保育-よくある疑問40&言葉あそび20』2021

    • Author(s)
      福山多江子・伊澤永修・大澤洋美・生野金三編著
    • Total Pages
      157
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491041162
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 大正新教育の受容史2018

    • Author(s)
      橋本美保・遠座知恵・角谷亮太郎・塚原健太・永井優美・宮野尚
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 保育実践事典2016

    • Author(s)
      幼少年教育研究所編
    • Total Pages
      438
    • Publisher
      鈴木出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi