• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Ethnography of English language education in school as communicative events

Research Project

Project/Area Number 16K17415
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionOsaka University (2017-2018)
Kanazawa University (2016)

Principal Investigator

Enomoto Takeshi  大阪大学, 言語文化研究科(言語文化専攻), 准教授 (30582192)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学校英語教育 / エスノグラフィー / コミュニケーション論 / 英語教育
Outline of Final Research Achievements

The current study has revealed that English students are supposed to be learning in school and classroom takes different shapes depending on students' metapragmatic awareness, an awareness on "whats is going on" or "what is being done". This strongly suggests that English is not simply "out there" as an object to be learned. Rather, the study shows, it is an available resource for students that allows them to "act like students", and thereby functioning as a medium for socialization at school, a highly institutional site.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、「学校で○年間も英語を勉強したのに、なぜ英語ができるようにならないのか」という問いに対し、教育(学)的な視座からの回答(例:学習時間の決定的な不足)とは異なる性質の知見を提供することができる。生徒たちは、学校という場所で、生徒として適切・効果的に振る舞うために、英語を巧みに駆使しており、その意味で、彼/女らは極めて有能な英語使用者である。つまり、生徒たちは、「学校」「教室」という文脈に根差した形で「英語ができる」ようになっているのである。このような視座は、「英語ができない」から出発する思考や、言語(外国語)習得の過程を社会・文化的実践と切り離す発想に大きな一石を投じるものである。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] 英語教育と目的論の再接続について:「コミュニケーション重視」の流れの中での試論2019

    • Author(s)
      榎本剛士
    • Journal Title

      自律した学習者を育てる英語教育の探求:小中高大を接続することばの教育として

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 言語イデオロギーとしての「英語教育」 : 中学校英語授業からの覚え書き2018

    • Author(s)
      榎本剛士
    • Journal Title

      言語文化共同研究プロジェクト

      Volume: 2017 Pages: 19-28

    • DOI

      10.18910/69904

    • NAID

      120006484526

    • Year and Date
      2018-05-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] Poetics and performance as critical perspectives on foreign language socialization and classroom life2018

    • Author(s)
      Takeshi Enomoto
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 22
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語の授業における「英語」の多声的テクスト化について2017

    • Author(s)
      榎本剛士
    • Organizer
      「言語と人間」研究会 6月例会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コンテクスト化の複雑性・階層性と第二言語習得―「クロノトポス」と「スケール」概念を SLA 研究に組み込むための問題提起2017

    • Author(s)
      榎本剛士
    • Organizer
      拡大NJ研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Stance-taking, scale-jumping and the dialogic emergence of learnables in an EFL classroom2017

    • Author(s)
      Takeshi Enomoto
    • Organizer
      The 15th International Pragmatics Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi