• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Policy Process of Cross-Professional Credentialing: A Comparative Study of Japanese and U.S. Certification of Psychologists

Research Project

Project/Area Number 16K17416
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Maruyama Kazuaki  名古屋大学, 高等教育研究センター, 准教授 (20582886)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords専門職 / 職域横断 / 政策過程 / 心理職 / 日米比較 / 教育社会学 / 専門職養成
Outline of Final Research Achievements

(1) Psychologists in Japan and the U.S. commonly experience conflicts as cross-professional occupations, but in the U.S., where professionalization has taken precedence, this is being addressed by the parallel existence of certification bodies with multiple positions.(2) Quality assurance of cross-professional qualifications requires training programs to acquire competencies for multidisciplinary and multifaceted collaboration as well as the basic competencies for all professions, but it is difficult to achieve both in a limited amount of time.(3) Given the limitations of training programs, it is necessary to establish a system for continuous learning in which trainees can acquire basic competencies, competencies for multidisciplinary and multifaceted collaboration, and competencies for each profession while working.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、日米の心理職を事例として、職域横断型資格の成立過程と、認証制度の運用上の課題について検討した。従来のアクレディテーション研究は、単一職域において発展した専門職種を対象としているため、公認心理師に代表される職域横断資格の抱える問題を解決できない。これに対し本研究は、職域横断型の資格認証制度において先行する米国の心理職との比較から、日本の職域横断型資格の特徴、認証制度の運用上の課題、及び課題解決の指針を考察したとの点で、独自性と社会的な意義を有していると考える。

Report

(7 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] How Has IPE Been Incorporated into the National Curriculum? : A Case Study of Japanese Psychologists2018

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 18 Pages: 281-301

    • DOI

      10.18999/njhe.18.281

    • NAID

      120006425597

    • ISSN
      1348-2459
    • URL

      https://nagoya.repo.nii.ac.jp/records/25643

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「チームとしての学校」を実現する教職員人材育成 : 教員養成から教職員育成へ 多職種協働の社会学から見たチーム学校政策2017

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Journal Title

      学校事務

      Volume: 68.5 Pages: 48-51

    • NAID

      40021185192

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 再専門職化の時代における教員養成の方向性2017

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Journal Title

      日本教育行政学会年報

      Volume: 43 Pages: 44-62

    • NAID

      130007617097

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 資格関連委員会企画シンポジウム「公認心理師資格の現状と課題―公認心理師法の成立過程をふりかえる」2021

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 米国の専門職養成におけるアクレディテーションの多元性:心理職養成を事例として2019

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      日本教育社会学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 再専門職化の時代における教員養成の方向性2017

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      日本教育学会第76回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 国家資格ができるまで-公認心理師法の形成・決定過程を事例として-2016

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      東海教育社会学研究会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「チームとしての学校」の両義性-多職種協働の社会学の知見から-2016

    • Author(s)
      丸山和昭
    • Organizer
      日本教育社会学会第68回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 専門職の質保証2019

    • Author(s)
      橋本 鉱市
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      玉川大学出版部
    • ISBN
      9784472405860
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi