• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A sociological study on transition from vocational school to work

Research Project

Project/Area Number 16K17417
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

Yuki Katayama  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (40509882)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords職業教育 / 能力形成 / 専門学校 / 移行 / 職業移行 / 地域労働市場 / 継続調査 / 教育社会学
Outline of Final Research Achievements

We analyzed questionnaire surveys and interviews of special training school(senmon-gakko) students and found the following two point.Firstly, we pointed out how knowledge in vocational education is recontextualizationed. Specifically, in childcare training schools, academic subjects("understanding of children") are the basis for the legitimacy of knowledge. On the other hand, in the technical schools, the framing of knowledge is partly determined by the influence of the market.
Secondly, we discuss about how abilities are formed. At the childcare schools, there was a difference in the self-perception of abilities depending on the "understanding of children". On the other hand, technical training programs were influenced by the consumer-oriented market, and students were not only acquired skills but also ability of explaining to customers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、教育領域の研究のなかで看過されがちであった専門学校に焦点をあて、その教育機能を検証した点である。その際、職業教育における知識の性格として、「学術的知識」/「市場」という知識の2つの性格を応用し、アプローチした。専門学校は学科構成や修学年限が多様であるため、アプローチが難しかったが、本研究の成果はそうした状況を打破するための一助になる可能性がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] 教科書のなかの「子ども理解」2020

    • Author(s)
      片山悠樹
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 5 Pages: 59-68

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 専門学校への進学と将来展望-専門学校から職業への移行研究の基礎分析-2018

    • Author(s)
      内田康弘、片山悠樹、都島梨紗、尾川満宏
    • Journal Title

      愛知教育大学教職センター紀要

      Volume: 第3号 Pages: 19-28

    • NAID

      120006467897

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 専門学校設置状況と地域特性2017

    • Author(s)
      尾川満宏・都島梨紗・片山悠樹
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 2 Pages: 41-49

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「子ども理解」と保育者としてのキャリア展望2019

    • Author(s)
      片山悠樹
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 専門学校における実習指導2019

    • Author(s)
      都島梨紗 上地香杜
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 工業系専門学校における能力認識の形成-「コミュニケーション能力」と技能能力の関連-2019

    • Author(s)
      片山悠樹
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 保育系専門学校における「専門性」とキャリア展望2018

    • Author(s)
      片山悠樹
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 定時制・通信制高校出身の専門学生と学校生活2018

    • Author(s)
      内田康弘
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 工業系女子の研究-政策・業界動向と職業教育・職業選択をめぐる女性の経験2018

    • Author(s)
      尾川満宏
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 専門学校設置状況の分析2016

    • Author(s)
      尾川満宏
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学(愛知県名古屋市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi