• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Research on the Qualities and Abilities of Global Teachers of Secondary Schools in China

Research Project

Project/Area Number 16K17428
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionNara Women's University

Principal Investigator

Onodera Kaori  奈良女子大学, アドミッションセンター, 准教授 (60708353)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords中国 / 中等教育 / 教員 / 教員評価 / 国際化 / グローバル
Outline of Final Research Achievements

This study examines the qualities and abilities required of teachers in a global society through the analysis of teacher evaluation systems implemented in senior high schools in China. Based on the idea of ‘quality education’ that China has pursued for a few decades, the teacher evaluation system itself does not place too much importance on the student's examination results as evaluation criteria now, and, instead, research abilities of teachers themselves are emphasized as a necessary ability. Therefore, the related evaluation criteria include the number of research papers and the amount of scientific research funds. The teacher evaluation system is linked to the rank position system and aims to improve their competence through competitive environment. On the other hand, however, the critical issue is that the cooperation necessary for becoming global teachers does not exist so often in Chinese schools, and there is lack of teacher evaluation system that fosters such cooperation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

グローバル社会の進展にともない、学校教育によって育成すべき児童生徒の資質能力が検討されてきているが、同時に教員に求められる資質・能力についても重要課題として検討が進められてきた。グローバル社会の進展を前提とした教育実践を行うため、教員自身がグローバル化へ対応するための資質・能力を身に付ける必要性があると考えられるためである。本研究は、中国の高等学校で実施される教員評価制度の評価規準を考察することで、求められる資質能力を明らかにし、日本への示唆を得ることを目指すものである。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2018 2017 2016

All Journal Article (3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 中国における教員評価制度に関する考察 -評価尺度の多元化と資質向上のための施策-2020

    • Author(s)
      小野寺香
    • Journal Title

      教育システム研究

      Volume: 15 Pages: 31-40

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] グローバル化に対応する中国の教員に求められる資質・能力に関する考察2020

    • Author(s)
      小野寺香・石井佳奈子
    • Journal Title

      教育システム研究

      Volume: 15 Pages: 41-50

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中国における高級中学国際部の意義 -グローバル教員育成の観点から-2020

    • Author(s)
      小野寺香・小川佳万・石井佳奈子
    • Journal Title

      教育システム研究

      Volume: 15 Pages: 51-59

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中国における教員の職能成長2018

    • Author(s)
      小野寺香
    • Organizer
      日本国際教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中国の中等教育における教員の力量形成2017

    • Author(s)
      小野寺香
    • Organizer
      日本国際教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中国における教員の資質・能力に関する一考察2016

    • Author(s)
      小野寺香
    • Organizer
      日本国際教育学会
    • Place of Presentation
      安田女子大学
    • Year and Date
      2016-09-11
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi