Research of educational sociology on cultural transmission at the child protection institutions
Project/Area Number |
16K17431
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Sociology of education
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Research Institution | Shiseikan Hall University |
Principal Investigator |
YAMAGUCHI Kioto 至誠館大学, ライフデザイン学部, 講師(移行) (70774230)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 児童養護施設 / 文化伝達 / 生活史 / ケア / 施設内教育 / 家庭支援 / 生活経験 / 支援 / 暴力 / 社会的養護 / ライフヒストリー / 児童福祉施設 / 教育社会学 / 生活史調査 / 支援者 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to examine cultural transmission at the child protection institutions. For this purpose, life history interview was conducted with 11 staff members at the child protection institutions. The examination of cases mentioned above in the lead us to the following findings. First, cultural transmission by staff members at the child protection institutions have an important role in preventing the cycle of poverty. Second, the transformative learning of staff members through family care support contributes to cultural transmission at the child protection institutions.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の意義は、従来の教育研究で看過されがちであった児童養護施設の文化伝達に着目し、貧困や虐待等を経験した子どもがどのような文化や価値観のもとで生活しているのかを明らかにしたことである。これは施設において、いかにして貧困の再生産の防止が試みされているのかを示すものでもある。次に、職員理解の促進である。文化伝達の担い手である職員がその過程で抱える悩みや葛藤を理解することで、労働条件や専門性の不足といった議論とは異なる視点からの支援が可能となるだろう。
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Report
(4 results)
Research Products
(9 results)