• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The establishment of the elementary initial social studies teaching instruction after the world war 2.

Research Project

Project/Area Number 16K17439
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShinshu University

Principal Investigator

Shinozaki Masanori  信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (80705038)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords成立期社会科 / 学習指導 / 青木誠四郎 / 児童研究 / 文部省実験学校 / 長野師範学校男子部附属小学校 / 長野県師範学校男子部附属小学校 / 初期社会科 / 社会科学習指導
Outline of Final Research Achievements

In this three-year study,I aimed at clarification of the establishment of the elementary initial social studies teaching instruction after the world war 2,through the analysis of child study theory by Seishiro Aoki(1894-1956).In the first year,I collected and analyzed historical records about Aoki’s child study theory from 1915 to 1956.In the second year,I analysis of relation between social studies theory and child study theory by Aoki.In the third year,I analyzed the role of child study theory by Aoki on the establishment of the social studies teaching instruction at the Elementary School Attached to Nagano Normal School for Men.As a result, In the Elementary School Attached to Nagano Normal School for Men,The instruction with the Aoki during world war 2 was played the important role in the establishment of the social studies teaching instruction.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の研究成果の意義は次の2点である。第一は,社会科成立史研究における新たな研究方法の構築への寄与である。文部省による実験学校の指定と実験学校による実践研究を分析することで,制度史,カリキュラム史,実践史という先行研究の枠組みではなく,それぞれの枠組みを総括して成立期社会科を捉える視点を提示できた。第二は,当時の事実の解明を越え,将来の社会科の在り方を見出す社会科成立史研究の在り方の提案である。本研究では,学習指導の確立という点から成立期社会科を捉え直すことで,児童の実態把握を踏まえた社会科学習指導の在り方の一端を示すことができたと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 成立期社会科における梅根悟のコア・カリキュラム論の摂取と実践 ―「愛宕プラン」の作成に着目して―2018

    • Author(s)
      篠﨑正典
    • Journal Title

      信州大学教育学部研究論集

      Volume: 12 Pages: 37-52

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 1947年度文部省教科書局実験学校における社会科学習評価の特質-長野師範学校男子部附属小学校の「社会科学習効果判定」研究に着目して―2018

    • Author(s)
      篠﨑正典
    • Organizer
      日本社会科教育学会第68回大会(奈良教育大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 信州大学教育学部附属長野小学校の教育実践研究の源流から学ぶ2017

    • Author(s)
      篠﨑正典
    • Organizer
      信州大学教育学部附属長野小学校教員研修会
    • Place of Presentation
      信州大学教育学部附属長野小学校
    • Year and Date
      2017-02-13
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会科成立期における中学校社会科日本史学習指導の性格 ―1949年度文部省実験学校の研究動向を手がかりに―2017

    • Author(s)
      篠﨑正典
    • Organizer
      日本社会科教育学会第67回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 青木誠四郎の生活指導観 ―「道徳性の発達」研究の展開に即して―2017

    • Author(s)
      篠﨑正典
    • Organizer
      関東教育学会第65回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 初等社会科教育2018

    • Author(s)
      篠﨑正典(井田仁康・唐木清志編著)
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 21世紀の教育に求められる「社会的な見方・考え方」2018

    • Author(s)
      篠﨑正典(江口勇治監修・編著、井田仁康・唐木清志・國分麻里・村井大介編著)
    • Publisher
      帝国書院
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi