• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the organizing principles of competence-based science curriculum in Germany

Research Project

Project/Area Number 16K17440
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2018)
Aichi University of Education (2016-2017)

Principal Investigator

ENDO Yusuke  筑波大学, 人間系, 助教 (80759051)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsコンピテンシー / 科学カリキュラム / ドイツ / 教育学 / 教科教育 / 科学教育 / カリキュラム
Outline of Final Research Achievements

This study aimed at structural clarifying of organization of competence-oriented science curriculum in Germany. On the one hand, the study analyzed science curriculum organized in states in Germany, and pointed out their characteristics. On the other hand, the study analyzed science competence models developed in Germany. Based on those results, finally the study clarified the organizing principles of competence-based science curriculum.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

コンピテンシー指向の科学カリキュラム編成が世界的にも広まりを見せる中、本研究の成果はそうしたカリキュラム編成の在り方に、多くの示唆を提供し得るものである。特に、わが国の今次学習指導要領改訂にも資質・能力ベースの方向性が映し出され、教科の目的・目標設定や内容構成をめぐるさらなる議論が求められるところであり、本研究の成果はそれら議論をさらに活性化させ、充実させることに寄与するものと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 理科における資質・能力の評価に関する一考察―ドイツのアビトゥーア試験を手がかりとして―2018

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教育科学編

      Volume: 67-1 Pages: 215-219

    • NAID

      120006411378

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ドイツ後期中等化学カリキュラムにおけるコンピテンシーの育成とその評価―「コミュニケーション」及び「評価」領域に着目して―2017

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 41 Pages: 36-46

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] ドイツ中等教育化学における資質・能力指向の文脈を基盤とした授業デザイン2018

    • Author(s)
      遠藤優介・寺田光宏
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ドイツの科学教育にみる資質・能力像と主体的・対話的で深い学びの視点2017

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ドイツにおける化学教育改革の潮流―育成すべきコンピテンシーとその意味―2016

    • Author(s)
      遠藤優介
    • Organizer
      日本化学会東海地区化学教育討論会
    • Place of Presentation
      B-nest静岡市産学交流センター・静岡市中小企業支援センター(静岡県・静岡市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi