• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a method to learn the use of characters: How to approach the outer world and ways of acceptance

Research Project

Project/Area Number 16K17441
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiga University

Principal Investigator

Nagaoka Yuki  滋賀大学, 教育学部, 准教授 (90615915)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords文字教育 / 問い / 自己学習力 / 文字学習 / 国語科教育 / 平仮名 / 幼小接続 / 保幼小接続 / 教育学 / 教科教育学 / 国語教育学
Outline of Final Research Achievements

To develop a method for children to learn about the function of characters, in this study, the following five points were examined: (1) Children's questions about characters, (2) How teachers and friends relate to children's questions, (3) Children's questions about Hiragana, (4) Children's remarks in hiragana learning, and (5) Kanji education theory on developing self-learning ability.
It is necessary to think about how to teach characters that children try to read and write hiragana and kanji by themselves.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、文字をどのように教えるのかという教授法についての研究の蓄積はあるが、文字を自ら読み書きするための力をどのように育成していくのかという視点からの研究は少ない。本研究は、読字・書字過程における文字に関する自発的な子どもの発話や他者との関わり方に着目したことにより、文字習得を多面的に捉えるための視点を見出せたこと、またその習得観に立って子どもたちが自らどのようにして文字を読み書きしようと試みるのかという視点から文字教育について検討したところに意義がある。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] 他者とのかかわりを基盤とした平仮名学習の検討-平仮名に関する「問い」に着目して2017

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 543 Pages: 42-49

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 他者とのかかわりを基盤とした平仮名学習の検討―平仮名に関する「問い」に着目して―2017

    • Author(s)
      長岡由記
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 543

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 平仮名学習材の検討-文字に関する問いに着目して-2017

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第133回全国大学国語教育学会(福山大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「問い」から生まれる平仮名学習の検討2016

    • Author(s)
      長岡由記
    • Organizer
      第130回全国大学国語教育学会(新潟大会)
    • Place of Presentation
      新潟大学
    • Year and Date
      2016-05-28
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi