• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and reflection of citizenship education curriculum based on the ethics of care

Research Project

Project/Area Number 16K17444
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNara University of Education

Principal Investigator

Hashizaki Yoriko  奈良教育大学, 学校教育講座, 准教授 (30636444)

Research Collaborator Ojima Yujiro  奈良教育大学附属中学校
Kitayama Yuka  University College of South
Osler Audrey  University College of South
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsシティズンシップ教育 / カリキュラム / ケアの倫理 / 道徳教育 / 正義の倫理 / ケアリング / アイデンティティ / ナショナル・シティズンシップ / 市民性教育 / カリキュラム開発 / 人権 / ノルウェー
Outline of Final Research Achievements

This research aimed to analyze, develop and reflect on the citizenship education curriculum based on ethics of justice and ethics of care. The result of the research are as follows. Firstly, three-year citizenship education curriculum based on ethics of care in a junior high school was developed in cooperation with the co-researcher. The important elements for the curriculum development and the lesson planning that reflect ethics of care were identified. Secondary, through the lesson observation, analysis of students' writings and interview with several students, the researcher found the process of the students' learning on citizenship and caring. Thirdly, the citizenship education based on the ethics of justice were examined and the main competencies and development process were identified.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究成果の学術的意義として、中学校の3年間における「ケアの倫理」に基づくシティズンシップ教育カリキュラムや授業設定の要点を示したこと、それにより他のカリキュラム開発や授業実践への示唆を示した点がある。特に、自己と他者の関係性を問い直したり編み直す過程を組み込んだ内容編成、ゆるやかに自他に対するまなざしや関わり方を変容させている生徒の学びの実態、生徒の意見を反映してカリキュラムの計画・実践・検証を繰り返す教師の取り組みを一体的に説明したことが特徴である。社会的意義として、人権や民主主義を重視した教育および社会の構築に資する視点を提供したことが挙げられる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 6 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] University College of South East Norway(ノルウェー)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] University College of South East Norway(ノルウェー)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] サウス・イースト・ノルウェー大学(ノルウェー)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 道徳の特別教科化の課題をふまえた実践開発と教師教育での活用―ケアと社会参加に注目した道徳教育を通して―2019

    • Author(s)
      橋崎頼子、板橋孝幸、梶尾悠史、後藤篤
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 5 Pages: 111-121

    • NAID

      120006630751

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アイデンティティの複数性と動態的な文化理解にもとづく議論に向けた関係構築─欧州評議会におけるシティズンシップ教育の事例を通して─2018

    • Author(s)
      橋崎頼子
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 134 Pages: 98-107

    • NAID

      40021722394

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] From Pity to Compassion: The Ethics of Care and Human Rights Education2018

    • Author(s)
      Yuka Kitayama,Yoriko Hashizaki
    • Journal Title

      Human Rights Education in Asia-Pacific. Human Rights Education in Asia-Pacific.

      Volume: 8 Pages: 269-284

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 他者との出会いが生起する「深い学び」についての一考察 : 「自他の関係性の再構築」に関わる道徳授業の実践から2018

    • Author(s)
      小嶋祐伺郎
    • Journal Title

      次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 4 Pages: 139-145

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] From Pity to Compassion: The Ethics of Care and Human Rights Education2018

    • Author(s)
      Kitayama,Y. and Hashizaki,Y.
    • Journal Title

      Human Rights Education in Asia-Pacific. Human Rights Education in Asia-Pacific(.

      Volume: Vol.8 Pages: 00-00

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 地球市民意識を育む道徳性育成の実践的研究-多文化共生社会における市民性の育成の視点から-2017

    • Author(s)
      小嶋祐伺郎
    • Journal Title

      奈良教育大学次世代教員養成センター研究紀要

      Volume: 3 Pages: 61-71

    • NAID

      120006305660

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の教員養成課程の学生のナショナル・シティズンシップに対する意識ー日本とノルウェーの7大学における調査を通してー2017

    • Author(s)
      橋崎頼子、北山夕華、川口広美、南浦涼介
    • Journal Title

      国際理解教育

      Volume: 23 Pages: 13-22

    • NAID

      40021246627

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 声なき声を聴くことを通した道徳教育実践2019

    • Author(s)
      橋崎頼子、小嶋祐伺郎
    • Organizer
      第29回日本国際理解教育学会研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Examining the Ethics of Care as an Inclusive Approach for Education for Social Justice2019

    • Author(s)
      Yuka Kitayama, Yoriko Hashizaki, Audrey Osler
    • Organizer
      The 11th Korean Association for Multicultural Education (KAME) Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 欧州評議会における市民性育成のためのカリキュラム編成原理 ― 価値を中心とした民主的文化のためのコンピテンシー参照枠に基づいて2019

    • Author(s)
      橋崎頼子、川口広美
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ヨーロッパ市民育成の視点から<欧州評議会の取り組みから>2018

    • Author(s)
      橋崎頼子
    • Organizer
      第26回日本グローバル教育学会研究大会(シンポジウム)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 社会的レリバンスの高いシティズンシップ教育カリキュラムの設計方略ー欧州評議会作成のリファレンス・フレームワークを事例としてー2018

    • Author(s)
      川口広美、橋崎頼子
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多元的シティズンシップの基盤としての他者理解と自己変容―ケアを用いた3年間の道徳教育実践を通して―2018

    • Author(s)
      橋崎頼子、小嶋祐伺郎
    • Organizer
      第28回日本国際理解教育学会研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多元的アイデンティティを育む授業づくりの考察2018

    • Author(s)
      小嶋祐伺郎
    • Organizer
      日本社会科教育学会 第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多元的シティズンシップの基盤としての他者理解と自己変容 ―ケアを用いた3年間の道徳教育実践を通して―2018

    • Author(s)
      橋崎頼子、小嶋祐伺郎
    • Organizer
      第28回日本国際理解教育学会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Emotional Terrain of Human Rights Education2017

    • Author(s)
      Yuka Kitayama, Yoriko Hashizaki
    • Organizer
      European Consortium for Political Research
    • Place of Presentation
      オスロー大学、ノルウェー
    • Year and Date
      2017-09-06
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 多元的シティズンシップの基盤形成に資する道徳教育カリキュラム ―ケアの倫理に基づく他者との関わりの問い直しを通して―2017

    • Author(s)
      小嶋祐伺郎、橋崎頼子、北山夕華
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2017-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 多元的シティズンシップの基盤形成に資する道徳教育カリキュラム ―ケアの倫理に基づく他者との関わりの問い直しを通してー2017

    • Author(s)
      小嶋祐伺郎、橋崎頼子
    • Organizer
      第27回日本国際理解教育学会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Emotional Terrain of Human Rights Education2017

    • Author(s)
      Kitayama,Y. and Hashizaki,Y.
    • Organizer
      European Consortium for Political Research
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ケアの倫理に基づく実践を通した多元的・多層的アイデンティティ形成に関する一考察2017

    • Author(s)
      橋崎頼子
    • Organizer
      第25回日本グローバル教育学会全国研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Being Norwegian:Teacher education students' perceptions on citizenship and national identity2016

    • Author(s)
      Yuka Kitayama
    • Organizer
      Research network Multiculturalism, Cultural Homogeneity and Societal Security in the Nordic Region
    • Place of Presentation
      トゥルク大学、フィンランド
    • Year and Date
      2016-11-10
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の教員養成課程の学生のナショナル・アイデンティティに対する意識2016

    • Author(s)
      橋崎頼子、川口広美、南浦涼介、北山夕華
    • Organizer
      日本国際理解教育学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2016-06-19
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師と人権教育2018

    • Author(s)
      オードリー・オスラー、ヒュー・スターキー、藤原孝章、北山夕華(監訳)第2章翻訳担当 橋崎頼子
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750346847
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] (世界の研究動向から考える〉社会科授業の理解に役立つ12のキー概念 (第3回) 今月のキー概念:Justice oriented citizen(正義志向の市民)『社会科教育』2018

    • Author(s)
      草原和博、橋崎頼子
    • Total Pages
      2
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 総合的な学習の時間(第11章 総合的な学習の時間とシティズンシップ教育)2018

    • Author(s)
      橋崎頼子
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623081912
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Cross-cultural perspective

    • URL

      https://www.hbv.no/news/cross-cultural-perspective-article141913-7158.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi