• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

research on effects of peer-support activities to create and develop their career at higher education

Research Project

Project/Area Number 16K17446
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionWakayama University

Principal Investigator

Miyahashi Sayuri  和歌山大学, 教育学部, 准教授 (80461375)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsピア・サポート活動 / キャリア教育 / 大学教育 / 卒業生調査 / キャリア形成 / ピア・リーダー / インタビュー調査 / 学生のピア関係 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

In order to research on effects of Peer Leadership activities at higher education, this study interviewed the 5 graduates which experienced peer-leaders at a university.The results of these investigations showed that they regarded the Peer Leadership experiences as the significance for their career. Some of them used the specific knowledge and skills of the experiences in their work environments, another who was a teacher at elementary school, applied the views of leadership learned by peer-leader's lessons to his classroom. And they had kept their friendships among ex-peer-leaders, but they didn't tell a lot about their juniors who were supported by them at a university. In addition, they might develop their career resilience by support activities at a university, because all of them told that they were supported by those around one in their work environments, and they empirically understood those supports they accepted might help them to develop their career.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,ピア・リーダー経験のある卒業生を対象としてインタビュー調査を実施し,大学教育カリキュラムの成果を示している点において,大学教育の充実に資するという社会的な意義を持つ。また,これまではピア・サポート活動そのものをキャリア教育として行っている実践研究,ピア・サポートを受けた学生やサポートした学生のキャリア形成に関する実践研究等は行われてきたが,卒業後5年以上を経過した卒業生を対象として,そのキャリア形成への影響をどう感じているのかについて調査した研究は独自性があり,今後ピア・サポート活動を大学教育においてどのように位置づけるのかという視点を提供したという意味で、学術的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2019 2018 2016

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] The impact of Professional Learning Community based on the novice teacher training program on development of the practical abilities in graduate course2019

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 65-72

    • DOI

      10.19002/AA12779311.3.65

    • NAID

      120006605613

    • ISSN
      2432678X
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2005690

    • Year and Date
      2019-03-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Practices and problems for realizing dialogical and deep learning at small size schools2019

    • Author(s)
      中山眞弘、西浦民子、坂本善行、宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要 : 学校教育実践研究

      Volume: 3 Pages: 55-63

    • DOI

      10.19002/AA12779311.3.55

    • NAID

      120006605612

    • ISSN
      2432678X
    • URL

      https://wakayama-u.repo.nii.ac.jp/records/2005689

    • Year and Date
      2019-03-25
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 若手教員育成に向けた校内研修体制の構築2019

    • Author(s)
      中山眞弘、宮橋小百合
    • Journal Title

      「学校教育実践研究」和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 4 Pages: 77-84

    • NAID

      40022220537

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 道徳科における「深い学び」を実現するカリキュラムデザイン2019

    • Author(s)
      中山眞弘、宮橋小百合、糸賀直人
    • Journal Title

      「学校教育実践研究」和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 4 Pages: 21-28

    • NAID

      40022220430

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学びを深めるための国語科の学習デザイン:小学校低学年の「説明文」の指導の実際から2019

    • Author(s)
      森下まちこ、伊澤真佐子、横井志保、宮橋小百合
    • Journal Title

      「学校教育実践研究」和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 4 Pages: 1-8

    • NAID

      40022220403

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別活動における学級会の取り組みの意義と展望~新学習指導要領を見据えて~2018

    • Author(s)
      宮橋小百合、中山眞弘、須佐宏
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要:学校教育実践研究

      Volume: 2 Pages: 65-73

    • NAID

      40021803483

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校理科における観察・実験の実際と課題2018

    • Author(s)
      中山眞弘、宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要:学校教育実践研究

      Volume: 2 Pages: 47-51

    • NAID

      40021803462

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「考え、議論する道徳」授業の展望2018

    • Author(s)
      坂本善光、中山眞弘、宮橋小百合
    • Journal Title

      和歌山大学教職大学院紀要:学校教育実践研究

      Volume: 2 Pages: 59-63

    • NAID

      120006456113

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 初任者研修プログラムの授業科目のカリキュラム・デザインとその成果2016

    • Author(s)
      宮橋小百合、須佐宏、豊田充崇、谷尻治
    • Journal Title

      学校教育実践研究、和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 15-24

    • NAID

      40021803490

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 初任者研修プログラムにおける訪問指導の実際と課題2016

    • Author(s)
      宮橋小百合、中山眞弘、須佐宏
    • Journal Title

      学校教育実践研究、和歌山大学教職大学院紀要

      Volume: 1 Pages: 35-44

    • NAID

      40021803525

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 初年次教育における学生のピア関係形成・促進のもつ教育的意義②:ピア・リーダー経験のある卒業生へのインタビュー調査から2019

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次教育における学生のピア関係形成・促進のもつ教育的意義ー地方私立大学における実践事例からー2018

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Organizer
      初年次教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学教育における学生の共同的な学習の歴史的変遷に関する一考察2016

    • Author(s)
      宮橋小百合
    • Organizer
      大阪市立大学教育学会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 教師になる「教科書」2018

    • Author(s)
      深澤英雄、添田久美子、宮橋小百合、豊田充崇、中山眞弘、須佐宏、谷尻治、衣斐哲臣、岡崎裕、貴志年秀、西浦民子、坂本善光
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      小学館
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi